Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel kans is er dat ik een voornaamswijziging krijg?

Ik heb 3 keer de zelfde voorletter, ik vind dit best wel ongepast. Ik zou dan ook één voornaam willen schrappen. Is deze vorm van voornaamswijziging een goede dat het door de rechtbank wordt toegewezen?

Toegevoegd na 56 seconden:
Ik heb 3 keer de zelfde voorletter, ik vind dit best wel ongepast. Ik zou dan ook één voornaam willen schrappen. Is deze vorm van voornaamswijziging een goede rede dat het door de rechtbank wordt toegewezen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
602

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het kan gebeuren dat iemand, om welke reden ook, totaal niet gelukkig is met zijn of haar voorna(a)m(en). In dat geval is het mogelijk om op grond van ons Burgerlijk Wetboek een voornaam te wijzigen, toe te voegen dan wel te schrappen.

Wanneer u een nieuwe voornaam wilt krijgen, een voornaam erbij wilt krijgen, een van uw voornamen wilt schrappen of uw voornaam wilt wijzingen, moet u een verzoek indienen bij de rechtbank. Voor het indienen van het verzoek heeft u een advocaat nodig. In het geval het verzoek tot naamswijziging een minderjarige betreft wordt het verzoek namens de wettelijk vertegenwoordiger gedaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of u kans maakt dat uw verzoek wordt gehonoreerd is vanaf deze plaats niet te voorspellen. Ik ken uw beweegredenen en uw voorletters niet.

Toegevoegd na 29 minuten:
Meerderjarigen zijn zelf bevoegd om een procedure bij de rechtbank te starten voor het wijzigen van de voornaam. Enkele legitieme redenen voor de rechter om akkoord te gaan met het veranderen van de voornaam zijn:
de aangever heeft een foute voornaam opgegeven.
de persoon die om de wijziging verzoekt vindt zijn voornaam lelijk.
de aanvrager wil een andere voornaam na het veranderen van geslacht.
de persoon in kwestie is vernoemd naar iemand die hem kwaad heeft gedaan.
de aanvrager wil zijn naam veranderen na toetreding tot een (ander) geloof.
Als je jouw voornaam of voornamen wil verandern moet je een procedure stqarten bij de rechtbank in de buurt. Hulp van een advocaat is verplicht. Bij het indienen van je verzoekschrift is het belangrijk dat je onderbouwt welk zwaarwichtig belang je hebt om je voornaam te mogen wijzigen. Dit belang dien je voor de rechter ook te bewijzen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat het mogelijk is is een, een andere mogelijkheid is gewoon een namm gebruiken en voor de rest je er niet druk over maken, het zijn alleen de officiele zaken waar alle voorletters op staan voor alle andere zaken geef je gewoon de naam op die je wil gebruiken, die naam word dan gebruikt en verder geen voorletters op de post.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens. Waar maak je je druk om. plus

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding