Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wanneer je normale lichaamstemperatuur 36 graden is, heb je dan "koorts" bij 37,8?

ik weet dat de term verhoging en koorst bestaan. Men gaat altijd uit vd normale 37 graden wat je daarboven komt is verhoging of koosrts. Omdat ik normaaol tegen de 36 graden zit en nu koorstig voel. Heb ik temperatuur gemeten en kwam op 37,6 uit. Moet ik dit nu toch behandelen? Iemand met 37 gr zou op 38,6 uitkomen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Je hoeft dit niet te behandelen, dit is eigenlijk geen echte 'koorts' maar misschien in jou geval wel en dan moet je gewoon even uitzieken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je hebt geen koorts.
De normale lichaamstemperatuur wisselt nogal van persoon tot persoon, maar er is ook een flinke schommeling over de dag. De temperatuur is bij iedereen 's avonds het hoogst (gemiddeld iets van 37,0 grd) en 's nachts tijdens de slaap op zijn laagst (meestal rond 36grd, maar tot 35 grd is helemaal normaal) Je kan dan ook niet zeggen dat jou temperatuur normaal 36 grd is; daarvoor is de dagschommeling gewoon te groot. De verschillen tussen individuen zijn relatief klein, het grootste verschil in lichaamstemperatuur tussen verschillende mensen wordt verklaard een meting op een ander tijdstip.

Een temperatuur van boven de 37,5 grd wordt verhoging genoemd. Wanneer er gesproken wordt van koorts is afhankelijk van welke arts u spreekt. Binnen de huisartsgeneeskunde wordt er al vanaf 38,0 grd gesproken van koorts, bij ziekenhuisartsen wordt meestal een temperatuur boven de 38,5 grd bedoeld. In de definitie van "koorts" wordt dus geen rekening gehouden met hoe hoog de temperatuur normaal zou zijn.

Of u behandeling behoeft is eigenlijk niet zozeer afhankelijk van of u wel of geen koorts heeft, maar veel meer van wat de onderliggende oorzaak is. U kunt een vrij hoge koorts hebben bij een virusziekte waarbij zult moeten uitzieken, maar u kunt ook een bacteriele infectie hebben die geen koorts veroorzaakt, maar waar u wel antibiotica tegen kunt krijgen.
Aangezien u niets vertelt over andere symptomen kan ik niet uitmaken waar de verhoging (die u dus wel heeft) vandaan komt. Bij een verhoging kunt u doorgaans gewoon afwachten en gaat het na een paar dagen vanzelf weer beter. Bij enige twijfel zult u toch contact met uw huisarts moeten opnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoger dan 37 graden is gewoon koorts.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing