Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een collega krijgt chemokuren en is elke keer alweer na een dag of 3 op het werk. Is dit een gevaar voor collega's?

Hij neemt geen extra hygienemaatregelen in acht, zegt deze ook niet gehad te hebben van het ziekenhuis. Maar daar twijfel ik aan.

Ik ben zelf zwanger, vandaar dat ik ook graag wil weten of er voor mijn kindje enige risico's zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
ronron1212
11 jaar geleden
hoezo extra hygienemaatregelen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet hier juist respect voor hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En het is eerder de vraag of het niet gevaarlijk is voor de collega zelf. Chemokuren zijn niet echt bevorderlijk voor een goede weerstand.
ronron1212
11 jaar geleden
Ja de patiënt is eerder onder hevig aan besmetting door zijn of haar verminderde weerstand. Maar als hij of zij zich instaat voelt om te werken en dat ook graag wil prachtig heeft hij of zij te minsten afleiding en is positief bezig terwijl er een zware behandeling aan de gang is.
Antoni
11 jaar geleden
Harm83, hygiënemaatregelen bij een chemokuur, waar moet ik dan aan denken? Ik heb nog nooit gehoord dat iemand ooit hygiënemaatregelen moest nemen bij een chemokuur! Op het eerste gezicht vind ik je vraag een hele vreemde, maar misschien begrijp ik meer met wat meer uitleg. Alvast bedankt daarvoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ antoni:
ik heb destijds van een buurvrouw begrepen, die chemo moest bij borstkanker, dat ze 7 dagen niet naar het werk mocht, en thuis een eigen toilet moest gebruiken dan haar gezinsleden ivm het uitscheiden van de cytostatica na elke behandeling. Vandaar mijn vraag.
Met extra hygiene maatregelen bedoel ik een eigen toilet, of goede handwastechnieken of iets dergelijks.
Als je deze kwestie googled, dan lees je tegenstrijdige dingen hierover van verschillende ziekenhuisinfo, vandaar dat ik de vraag hier even gepost heb. @ crea, dat is de vraag niet. Ik heb nooit gezegd dat er geen respect is hiervoor.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee , totaal geen risico . Maar wel bij radio actieve isotopen . Maar dan zou het zieken huis daarbij zeker een hele lijst waarschuwingen hebben toe gevoegd . Nee dus behalve bij radioactieve behandelingen dan zou het kunnen . Maar dan zou het zieken huis daar zeker melding van maken .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank voor de uitleg en info!

Andere antwoorden (2)

Kanker is niet besmettelijk,dus loopt u ,en uw kind geen gevaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niko, wat een raar antwoord. Ik vraag niet of kanker besmettelijk is. Ik vraag of het uitscheiden van chemische stoffen van de chemo (bijvoorbeeld via urine op het toilet) een risico vormt voor de omgeving.
Het is wel radioactief, maar dermate laag dat het geen gevaar oplevert voor bijstanders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding