Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het normaal dat je met 15 nog nooit een lief hebt gehad?

Ik ben 15 en heb nu nog nooit een lief gehad, dat kan toch niet normaal zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welkom bij de club ;)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je ziet uit de andere antwoorden dat het heel normaal is. Je bent niet alleen op dit punt hoor. Er zijn er velen die nog geen liefje hebben gehad.

Misschien zijn het wel zo veel dat die anderen niet normaal zijn. Dan bedoel ik diegene die wel een liefje hebben gehad.

Nee hoor, jij bent normaal. Heel normaal. Er is niets mis met je. Ook is het heel normaal dat je naar anderen kijkt. Maar kijk niet TE.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

waarom zou dat niet normaal zijn ?
mijn oudste zoon had op zijn 19 de pas zijn eerste vriendin
en de jongste zoon op zijn 21 ste

sommige zijn er vroeg bij en anderen zijn laat bloeiers
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 :-)
Ik ging pas op mijn 18e naar de disco.
Tegenwoordig lijkt het wel of je met 12 jaar een vriendin moet hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was 17 toen ik mijn eerste vriendje had.
Ik zou me echt geen zorgen maken hoor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je haast maken? Je hebt je hele leven nog voor je. Ik kreeg mijn eerste echte vriendje pas toen ik 21 was. Het is echt niet abnormaal hoor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik 15 was had ik nog geen lief maar vele vriendinnen. Een echt lief betekent zoiets als een ongeschreven contract en daar moet je niet te vlug mee beginnen of je moet zeker zijn. Dat voel je dan wel. Niemand zal je een handleiding moeten voorlezen als je echte liefde opdaagt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op jouw leeftijd vallen de meisjes nog op oudere jongens. Dat trekt weer bij naarmate de jaren voorbij gaan. Komt overal voor.
Ik heb altijd wel een vriendinnetje hier en dan weer daar gehad, maar toch heb ik mijn eerste échte vriendinnetje pas ontmoet op m'n 18e.
Het gaat allemaal vanzelf en je moet je zeker geen zorgen maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent 15, je tijd komt nog wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou mij maar niet zo druk maken over wat normaal is op jouw leeftijd. Je komt vanzelf ewl iemand tegen die je lief vindt en die jou ook lief vindt. Zoals Phil Collins heel verstandig zingt: "You can't hurry love, you 'll just have to wait".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel gezond en heel normaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen die ouder is weet dat er onder die leeftijdgenoten soms pressie uitgeoefend wordt of soms wordt opgeschept met zijn of haar liefje.

Als je onder druk wordt gezet om verkering te nemen voordat je daaraan toe bent, is dat net zoiets als gedwongen te worden examen te doen voor een opleiding waarmee je nog maar net begonnen bent. Dat zou niet eerlijk zijn! Je hebt tijd nodig om het onderwerp te bestuderen, zodat je weet wat voor lastige vragen je bij het examen kunt tegenkomen.
Voor verkering geldt hetzelfde.

Verkering een serieuze kwestie is. Voordat je je op één persoon kunt gaan richten, moet je de tijd nemen om iets belangrijks te leren: hoe je vrienden kunt maken. Als je dan later iemand ontmoet die bij je past, heb je een betere basis om een stabiele relatie op te bouwen. Een goed huwelijk is immers een verbintenis tussen twee goede vrienden.
Wachten met verkering nemen is geen beperking van je vrijheid. Je zult juist meer vrijheid hebben om van je jeugd te genieten .
En je zult de tijd hebben om je voor te bereiden door aan je persoonlijkheid te werken en, nog belangrijker, aan je geestelijke eigenschappen.

Ondertussen kun je best van omgang met leden van het andere geslacht genieten. Beste manier is in groep zo leert je mensen met verschillende persoonlijkheden kennen.
Als je je te snel op één persoon focust, zou je jezelf weleens verdriet kunnen bezorgen. Dus neem de tijd. Gebruik deze periode in je leven om te leren hoe je vrienden maakt en houdt. Als je dan later verkering krijgt, heb je een beter idee van wie je bent en wat je in een huwelijkspartner nodig hebt.

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelukkig was ik op mijn 15de nog niet met zulke zaken bezig als jij beschrijft en ik denk dat ik daar geen uitzondering in was.
Je hebt het over huwelijk, beperking van vrijheid,verbintenis.
Het gaat hier om een 15 jarige die een liefje wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ van mij want jouw advies is natuurlijk helemaal waar. Helaas zal niemand zich daar wat van aantrekken zeker niet in die leeftijd.
Aan de andere kant : je klinkt als mijn moeder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan die diepe oprechte moederliefde kan je nooit niet gefopt zijn.
Later denkt men daar soms nog met de krop in de keel maar met een warm hart aan terug.
Zeker, komt vanzelf. Ik ben 17 en ben ook nog niet echt verliefd geweest. Laat je vooral niet pushen door vrienden. Als je nog niet toe bent aan een vriend/vriendin is het niet erg. Doe je eigen ding, zolang je je er maar goed bij voelt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Och jee waar maak je je druk om. Ik ben getrrouwd met mijn eerste liefde. Let wel, ik werd op hem verliefd op mijn 28 ste dus 15...... Lijkt me nog heel erg jong!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15 ? ik zou het om willen draaien. Het is eerder zo dat op 15 wel een vriendje/vriendinnetje hebben een beetje raar is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebben al je leeftijdgenoten dan wel een lief (gehad)? Ja?

Dan nu de million dollar question: heb je de liefjes van al je leeftijdgenoten ook echt *gezien*?

Op jouw leeftijd is het heel normaal om nog nooit een lief gehad te hebben. Op jouw leeftijd is het ook heel normaal om t denken dat alle anderen van jouw leeftijd al wel een lief gehad hebben.

Daarom zullen er leeftijdgenoten zijn die *zeggen* dat ze een lief hebben gehad, terwijl dat niet helemaal (of helemaal niet) waar is. Omdat zij er net zo onzeker over zijn als jij.

Daardoor krijg jij weer het idee dat het niet normaal is om nog geen lief gehad te hebben. Maar eigenlijk ben jij heel normaal. Alleen durven je vrienden niet toe te geven dat zij net zo normaal zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor, heel normaal en gezond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Is het normaal dat je met 15
nog nooit een lief hebt gehad?"

Het heeft naar mijn mening
niets iets met 'normaal' te maken;

het heeft te maken met het feit,
dat je waarschijnlijk nog niet
degene bent tegengekomen
die bij jou
'het gevoel van liefde'
heeft los weten te maken;

maar wat nooit is geweest,
dát kan natuurlijk altijd nog komen;

mijn raad aan jou is:

heb geduld, en leg geen druk op dat
wat mensen 'liefde' noemen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn denk ik veel meer jongeren die op hun 15e nog geen vriend(in) hebben (gehad). Ik vind dat helemaal niet gek. Uit jouw berichtje blijkt dat jij dat raar vindt. Waarom vind jij dat niet normaal?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk. Het is tegenwoordig de mode om iedere dag een ander te hebben, dat is niet normaal. Ik heb er ook nog geen gehad en ben tevreden.
Ik vind het nog te vroeg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding