Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag je alcohol na verwijderen van amandelen?

Ik ben 30 september geopereerd aan mijn amandelen. Ik word aankomende donderdag 16 dus ik vroeg me af of ik dan al alcohol kan drinken ivm mijn operatie. Op dit moment heb ik nog veel keelpijn en enorme oorpijn. Ook gebruik ik dagelijks aspirines.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Leefregels en voedingsadviezen
Om ervoor te zorgen dat je keel snel geneest en niet gaat bloeden, adviseren we je om thuis een week
rustig aan te doen. Ook kun je het beste zoveel mogelijk binnenblijven. Hieronder staat verder wat je in
de eerste twee weken na de operatie beter wel en niet kunt doen, en wat je wel en niet mag eten.

Leefregels
• probeer zo weinig mogelijk te praten
• schraap je keel niet
• je mag niet sporten, je bloeddruk stijgt door de inspanning en dit vergroot de kans dat je keel
weer gaat bloeden
• je mag niet in de volle zon zitten
• je mag alleen lauwwarm douchen, niet te heet dus, dat geldt ook voor een bad
• je mag geen bloedverdunnende pijnstillers te gebruiken zoals ascal, ibuprofen, aspirine of
diclofenac

Voor tieners:
• je mag geen alcohol drinken
• je mag ook niet roken, ook is het beter dat je niet in rokerige ruimtes komt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk, dat je het beste even kan kijken hoe het donderdag dan gaat.
Op zich zal alcohol voor de genezing van je keel niet zo heel veel uitmaken. Wat dat betreft zou het dus kunnen, al kan ik inname van grote hoeveelheden alcohol om verschillende (ongetwijfeld bekende) redenen niet aanraden.

Bij het verwijderen van je amandelen wordt er een wond gemaakt in je keel, dus een wond in slijmvlies. Slijmvlies heeft de prettige gewoonte om over het algemeen snel te genezen. Als je daar nu nog pijn van hebt dan is er waarschijnlijk een infectie bijgekomen. Dit verklaart dan ook de pijn aan je oren. Dit zijn infecties die eigenlijk altijd ook wel weer vlot genezen, meestal binnen een week (als je pech hebt wat langer). Zolang dat ongecompliceerd verloopt behoeft dat geen behandeling. Als je echt veel pijn hebt (en bijvoorbeeld niet kunt eten van de pijn), als de pijn toeneemt, of als je koorts hebt is het wel verstandig om even een arts te bezoeken.

Zoals gezegd is er een goede kans dat het donderdag allemaal wel weer genezen is. In dat geval is alcohol geen probleem, althans wat je keel betreft.
Mocht je dan nog veel pijn hebben en pijnstillers slikken dan is alcohol echt niet verstandig. Voor je keel zal de alcohol niet erg zijn (al kan het wel erg branden in je keel) maar de combinatie alcohol en pijnstillers is nooit handig.

Beterschap en fijne verjaardag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image