Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan ik doen tegen keelpijn tegen de zijkant van mijn keel?

Ik heb de laatste dagen last van verkoudheid, dat kan maar ik heb veel last met slikken aan de zijkant van mijn keel, wat kan ik doen om de pijn te verzachten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Een zere keel verzachten
Keelpijn is een self-limiting ziekte, wat wil zeggen dat het vanzelf weer overgaat. Hieronder staan een aantal tips om (beginnende) keelpijn te verzachten.

-Gorgelen met zout water: één afgestreken theelepel keukenzout op een glas lauw water. Volgens de kringapotheek zijn de in de handel verkrijgbare gorgeldranken niet beter dan de gewone keukenzoutoplossing.¹
-Speciale zuigtabletten tegen beginnende keelpijn bieden tijdelijke verlichting van de pijn. Doch de werkzame bestanddelen in deze tabletten hebben weinig of geen effect tegen virussen. Een dropje kan ook verlichting van de klachten geven, omdat hiermee de speekselproductie bevordert wordt. Let op: zuigtabletten en harde snoepjes leveren verstikkingsgevaar op voor kleine kinderen.
-Een luchtbevochtiger of waterbakjes aan de verwarming kunnen behulpzaam zijn bij het verlichten van symptomen, vooral als de keelpijn veroorzaakt wordt door droge lucht.
-Stop met roken en/of vermijd rokerige ruimtes.
-Paracetamol kan de pijn verlichten. Paracetamol werkt zowel pijnstillend als koortsverlagend.
-Maak thee met gedroogde of verse blaadjes tijm.
-Drink de hele dag door thee met honing. Thee met honing werkt verzachtend voor de keel. Bovendien beschikt honing over bacterieremmende eigenschappen.
-Gember helpt ook tegen keelpijn. Schil een stukje gember en snijd deze in plakjes en breng het aan de kook met een beker wat. Nadat het gekookt heeft zal het geel kleuren. Giet het mengsel in een beker of glas en voeg een eetlepel honing toe. Drink de thee langzaam op en laat elk slokje even in de mond rusten alvorens door te slikken.
-Kamille (thee) heeft een licht ontsmettende werking en werkt verzachtend voor de keel.
-Houd de keel buitenshuis goed warm met bijvoorbeeld een sjaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cola drinken, een glas kan al genoeg zijn, d'r zit zoveel 'rotzooi' in cola dat de bacteriën die de pijn veroorzaken dood gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou angina kunnen zijn, ontstoken amandel, dan voel je met slikken alsof je een bal in je keel hebt. Dit kun je ook zien. Als het zo is dan kun je het beste pijnstillers slikken met ontstekingsremmend middel erin (staat op verpakking), gaat het na een paar dagen niet weg dan moet je wel ff de dokter bezoeken om te beoordelen of je antibiotica nodig hebt.

beterschap
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar de apotheek en keelpijn spray kopen.
Ik wou dat ik dit product 10 jaar eerder had gevonden, ik wist niet eens dat het bestond totdat ik een half jaar terug er van hoorde van mijn apotheker.

http://vitami.nl/product_info.php?cPath=119&products_id=325&osCsid=a0a7dc37364ee88a3715dc6389214614

Het werkt echt.
11 jaar geleden
Trachitol verdooft de pijn.
Meestal ga ik voor continu snoepen (zoete laurierdropjes), tussendoor poetsen met paradontax, kamillethee en als er tijd overheen gaat voor ik iets eet of drink een trachitol.
Ik ben zelf na 20 jaar gestopt met roken. Ik rookte nooit wanneer ik keelpijn had.
En nu, na volledig stoppen, heb ik eigenlijk hooguit 1 dag keelpijn bij ziekte.
(voor de rokers, er valt een voordeel te halen als het je lukt...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing