Een normale ijzer-waarde in het bloed, maar wel een lage ferritine waarde, hoe komt dat?
Beste (ervarings)deskundigen,
ik heb een vraag aan jullie...
Van nature heb ik al altijd een iets hogere "hemoglobine" en "erytrocyten" waarden gehad in mijn bloed, zeker niet extreem hoog maar gewoon licht boven de gemiddelde waarden, de dokters vonden het ook nooit abnormaal dus ben ik er ook nooit verder op ingegaan;
Wat mij vooral laatst opviel in mijn bloedonderzoek is dat mijn ijzer-waarden normaal waren maar mijn ferritine (reserve-voorraad van ijzer dacht ik?) lager is dan gemiddeld :|
Ik ben vegetariër, ik eet zelden vlees, vis of gevogelte, hooguit 2 of 3 keer per jaar en dat als het moet bij mijn ouders ofzo.
Ik neem elke ochtend een multivitamine waar alles zonder extreem hoge dosissen netjes aanwezig zijn, behalve calcium en ijzer zit daar niet in;
Ik vroeg mij 2 zaken af:
1) Wat zijn de meest frequente symptomen wanneer je een lage ferritine waarde hebt in je bloed?
2) Stel als je een tijdje ijzerrijke voeding zou eten of desnoods een ijzersupplement zou nemen, zal dan eerst je ferritine gehalte aangevuld worden of zal rechtstreeks je ijzer-waarden aangevuld worden? Vooral dit vind ik heel raar en snap het niet zo goed, het is dus zeker niet de bedoeling om mijn ijzergehalte naar boven te trekken dan de gemiddelde waarden aangezien deze al goed is...?
3) Hoe kan ik mijn ferritine waarde het best met plantaardige middelen aanvullen zonder dat mijn effectieve ijzer-waarden boven de gemiddelde waarden stijgen?