Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een normale ijzer-waarde in het bloed, maar wel een lage ferritine waarde, hoe komt dat?

Beste (ervarings)deskundigen,

ik heb een vraag aan jullie...

Van nature heb ik al altijd een iets hogere "hemoglobine" en "erytrocyten" waarden gehad in mijn bloed, zeker niet extreem hoog maar gewoon licht boven de gemiddelde waarden, de dokters vonden het ook nooit abnormaal dus ben ik er ook nooit verder op ingegaan;

Wat mij vooral laatst opviel in mijn bloedonderzoek is dat mijn ijzer-waarden normaal waren maar mijn ferritine (reserve-voorraad van ijzer dacht ik?) lager is dan gemiddeld :|

Ik ben vegetariër, ik eet zelden vlees, vis of gevogelte, hooguit 2 of 3 keer per jaar en dat als het moet bij mijn ouders ofzo.

Ik neem elke ochtend een multivitamine waar alles zonder extreem hoge dosissen netjes aanwezig zijn, behalve calcium en ijzer zit daar niet in;

Ik vroeg mij 2 zaken af:

1) Wat zijn de meest frequente symptomen wanneer je een lage ferritine waarde hebt in je bloed?

2) Stel als je een tijdje ijzerrijke voeding zou eten of desnoods een ijzersupplement zou nemen, zal dan eerst je ferritine gehalte aangevuld worden of zal rechtstreeks je ijzer-waarden aangevuld worden? Vooral dit vind ik heel raar en snap het niet zo goed, het is dus zeker niet de bedoeling om mijn ijzergehalte naar boven te trekken dan de gemiddelde waarden aangezien deze al goed is...?

3) Hoe kan ik mijn ferritine waarde het best met plantaardige middelen aanvullen zonder dat mijn effectieve ijzer-waarden boven de gemiddelde waarden stijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het ijzer komt op een aantal verschillende manieren voor in ons lichaam. Ten eerste is er het vrije ijzer, dit zijn ijzer-ionen die gewoon opgelost zijn in het bloedplasma. In het plasma komt een eiwit voor, het transferrine, dat veel ijzer bindt; het transferrine is zo als het ware een transporteiwit voor ijzer. Natuurlijk is een deel van het ijzer ook gebonden in het hemoglobine.
Het ferritine komt met name voor in het beenmerg en de lever, en een beetje in het bloed. Het ferritine bindt al het ijzer, dat het lichaam op het moment even niet nodig heeft voor de productie van hemoglobine. In die zin heb je dus gelijk en is het een maat voor een soort "reserve-ijzer." Op het moment dat er veel bloed aangemaakt moet worden wordt eerst het ijzer in het bloed aangesproken, maar om dit aan te vullen komt ook het ijzer uit het ferritine vrij.
Als iemand bloedarmoede heeft door ijzergebrek en ijzertabletten gaat gebruiken, dan wordt dat ijzer eerst gebruikt om bloed aan te maken. Als het Hb op peil is, dan stijgt het ijzer en transferrine in het bloed. Pas als ook die op peil zijn wordt het ferritine weer aangevuld om zo weer een reservevoorraad aan te leggen.
Probleem bij het aanvullen van het ijzer, is dat de darmen niet erg goed zijn in de opname van ijzer. Zelfs bij inname van ijzertabletten stijgt het ijzer in het bloed maar langzaam.

Nu jouw situatie: je hebt nog vrij recent een grote operatie ondergaan, daarbij zul je gerust het nodige bloed hebben verloren. In de weken tot maanden na je operatie moet dit bloed weer aangemaakt worden. Je bent vegetariër en hebt dus een dieet met relatief weinig ijzer. Het zal dus niet verbazen dat je ijzervoorraden zijn aangesproken om nieuw bloed aan te maken; dus is je ferritine gedaald. Ook met jouw dieet worden op den duur de voorraden wel weer aangevuld, maar dat kan vele maanden duren.
Je ferritine is een beetje laag, maar het scheelt zo weinig dat ik het bijna een normale waarde zou noemen. Het lijkt er dus op dat je lichaam zijn reserves al weer redelijk aan het opbouwen is.

1. Een laag ferritine geeft geen klachten. Alleen als er door het ijzertekort een bloedarmoede ontstaat kunnen er symptomen van die bloedarmoede ontstaan: mn vermoeidheid, benauwdheid, snelle pols, algehele zwakte.
2. hierboven al beantwoord
3. ik ben zeker geen voedingsdeskundige dus daar doe ik geen uitspraken over. Wel kan ik zeggen, dat ik geen enkele reden zie om je ijzer verder aan te willen vullen; dat gebeurd zo ook wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing