Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kom je af van profiteurs die hun voordoen als vrienden en willen de baas spelen in je huis?

ik ben een persoon met autisme en ik ken al heel lang een koppel die ook beperking hebben (als ik volgens hen geloof zijn ze ziek) en waarmee ik in begin overeenkom,maar de laatste jaren heb ik het moeilijk met hun laten en doen. deze 2 doen van hele dagen geen klop,nog stoot omdat ze ziek zijn en houden hun bezig met overal rond te slenteren bij kennissen.

ik heb ze in begin lang ontvangen. deels uit naieveteit,maar achter een eindje merkte ik dat ze bij me ouders thuis kwamen om te profiteren,en zich thuis te voelen op een ander,oa ongevraagd in de frigo zitten,de thermostaat hoger zetten,zomaar ga liggen met de voeten op de stoel om oefeningen te doen van de dokter,trachten profiteren om mee te eten. nu de laatste jaren,bel ik niet meer en sms ik niet meer zelf. maar vaak beginnen zij zelf te bellen en smsen, maar we spraken niet veel af in al de tijd dat ik bij men ouders woonde. wel heb ik ze eens zien staan aan de voedselbank,alhoewel ze met een nieuwe auto rijden en een schone motorscooter.

nu woon ik alleen,ik ben nog niet verhuist en ze bellen zelf om hun eigen uit te nodigen. ik heb lang gewacht,maar nu toegestaan om ze eens op bezoek te laten komen. en terug merkte ik vreemd gedrag: zelf vragen om tv te kijken,spelletjes te spelen,hun eigen uitnodigen om meer te komen,vragen stellen die eigenlijk onbeleefd zijn. ik vermoed dat deze mensen in armoede/schulden hebben en het beter is dat ik het breek met hen.hoe pak ik dit best aan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me lastig. Helemaal omdat ik uit je verhaal begrijp dat zowel jij als dat stel autistisch is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee,zij zijn niet autistisch. ze hebben depressie had en daardoor kunnen ze niet meer werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook autisme

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik zou ze niet meer binnen laten. Als ze eenmaal binnen zijn krijg je ze moeilijk weer weg. Het lijkt er op dat ze het wel lekker vinden om van jouw spullen gebruik te maken. Ik denk dat ze heel goed weten dat jij het moeilijk vindt om ze niet binnen te laten. Als ik jou verhaal lees lijkt het of ze daar misbruik van maken. Het voelt voor jou in ieder geval onplezierig. Toch? In je eigen huis wil je je veilig voelen. Zij horen daar niet bij. Misschien kan je voorstellen om ergens anders af te spreken? Als ze in een café o.i.d. voor hun eigen drankjes moeten betalen haken ze vast gauw af.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het klinkt bot, en wellicht zal er enige ruzie/meningsverschil kunnen ontstaan.
Maar dan weet zowel jij als hun waar het op staat.

Wees direct, strait to the point.
Jouw huis, jou regels.
Jij hebt niets met hun sores of problemen nodig.
Als je het toelaat dan zuigen ze jou op ten duur in hun ellende mee.
En dat is iets dat moet jij echt niet willen.
En als het echte vrienden zijn, dan hebben ze daar echt wel begrip voor.
Zo niet, dan weet je gelijk wat voor "vrienden" dat zijn.

Sterkte en succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begin met het blokkeren van hun telefoonnummer, eventueel ook via het internet
Blijven ze je lastig vallen, vertel hun dan ( met nadruk ) dat ze niet meer welkom zijn in jou woning. ( je hoeft hierover geen tekst en uitleg te geven )
Staan ze dan toch nog voor de deur, herhaal dan nogmaals dat ze niet meer welkom zijn en dat je zo nodig de politie ( wijkagent ) zal bellen.

De wijkagent van mijn buurt heeft mij met iets soortgelijks, geweldig geholpen

Succes

Ps: Je zou zowiezo advies aan de wijkagent kunnen vragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding