Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat als ik gaap dat er soms speeksel sproeit?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het lijkt wel of het uit mijn ene wang komt, een dun straaltje.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Er zitten op verschillende plaatsen speekselklieren in en rond je mond. In totaal zijn het zes grote (en een heleboel kleintjes). Je maakt de hele dag speeksel aan, maar in bepaalde gevallen ga je 'watertanden,' bijvoorbeeld als je aan iets lekkers denkt. Dan gaan je speekselklieren alvast aan de slag, omdat ze 'verwachten' dat er binnenkort iets te doen valt!
Niet al het speeksel loopt direct in je mond; er kan een kleine voorraad in de klieren zitten. En als je gaapt, drukken je kaakspieren op je oorspeekselklieren, waardoor die leeg geperst worden. Normaal merk je dat niet, maar bij mensen die veel speeksel maken (van nature en/of omdat ze net aan iets lekkers denken), of waarbij er net toevallig wat speeksel in de klieren zit, kan het er dan ineens als een fonteintje uitsproeien.

(Ik houd zelf ontzettend veel van haring, en als ik bij de viskar haring bestel, moet ik mijn hand voor mijn mond houden. Ik moet ook erg duidelijk articuleren, want door al dat gewatertand dreig ik onverstaanbaar te worden. Maar ook als ik aan een biefstukje denk, en praat of geeuw, spuiten er soms twee stralen speeksel uit mijn mond. Ik lijk wel een kunstwerk in een vijver!)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding