Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Stopweek van 2 dagen of telt dit als vergeten pil (niet beschermd)?

Toelichting:
Hallo,
Ik heb een nieuwe pil gekregen. De huisarts gaf als advies om door te slikken of een stopweek te houden, ik zal dan nog geheel veilig zijn. Mijn plan was om een stopweek in te lassen omdat ik de pil al 3 maand heb doorgeslikt. Ik heb donderdag mijn laatste pil ingenomen. Echter heb ik nu met een stel vrienden en mijn vriend twee dagen weg geboekt( onverwachts). Ik wilde liever niet ongesteld zijn en heb de pil van zaterdag, zondagmiddag ingenomen. En en van plan om vanavond de pil van zondag in te nemen. En maandag gewoon die van maandag. Wij gaan morgen (maandag) al weg. Ik ben nog niet ongesteld, maar vraag me af of ik wel beschermd ben. Want in feite verkort ik mijn stopweek toch? (Al is deze nu wel erg kort 2 dagen).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Omdat het de eerste week betreft betekent dit dat je in feite twee pillen bent vergeten, en daarom de anticonceptie niet meer werkt. Er is kans op zwangerschap, dus wordt aangeraden condooms te gebruiken. De kans op een onbedoelde
zwangerschap is vooral hoog als je aan het begin of het eind van de strip een tablet vergeten bent. Of in dit geval dus expres niet geslikt hebt, wat je pas na drie weken had moeten doen.
Amadea
11 jaar geleden
Als je eerst drie maanden de pik hebt doorgeslikt, dan een "stopweek" van twee dagen daarna overgaat op een andere pil, dan ben je gewoon beschermt. De hormonen in de oude en nieuwe pil hebben immers hetzelfde effect op je baarmoeder.
Voor je lichaam is het net alsof je gewoon doorgaat met he oude pil, wat de zwangerschapskans betreft dan. In dat geval zou je immers ook tijdens je stopweek beschermt zijn.

Je zou dus pas een probleem hebben als je stopweek langer dan 7 dagen had geduurd. Zelfs dan is je baarmoederslijmvlies na 3 maanden doorslikken zo dun, dat de kans op een zwangerschap klein is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit geldt tenminste als je een normale pil slikt, dus met oestrogeen en progestageen. Als je de minipil slikt kan het anders zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing