Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het normaal om meer moedervlekken te krijgen?

Hi mensen,

Ik heb een vraagje over moedervlekken. Ik krijg laatste tijd steeds meer en meer piepkleine moedervlekjes op mijn armen, de rest van mijn lichaam niet zo erg tot niet, is dat normaal? Eerst jeukt het op de plek waar nog geen moedervlek is, maar na paar dagen onstaan ze en dan jeuken ze niet meer, maar dan weer op volgende plek op mijn arm die jeukt waar weer geen moedervlek is en weer ontstaan er een na paar dagen.. het zijn wel hele piepkleine, maar ik vind het nogal irritant en heb er geen behoefte aan om er meer te krijgen en ik ben 30 jaar. Ik vraag eerst liever of te weten of dat geen kwaad kan in plaats van naar huisarts te gaan, want huisarten vertrouw ik voor geen meter met hun hoge kosten. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, het is niet normaal om als je dertig bent meer moedervlekken te krijgen. Bij jongeren tot 25 jaar is het ontstaan van nieuwe moedervlekken acceptabel.
Een nieuw ontstane moedervlek op volwassen leeftijd mag niet veel groter groeien dan 5 millimeter. Als hij toch groter wordt, of verandering vertoont, ga dan naar de huisarts. Ook jeukende moedervlekken zijn geen goed teken, ga ermee naar de huisarts!
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, het krijgen van moedervlekken is normaal. In de huid zitten pigmentcellen, die onder invloed van uv straling kleur aanmaken, meestal zit dat pigment egaal over je lichaam verdeeld, maar er kunnen ook cellen in een hoopje bij elkaar zitten, dat zijn de moedervlekken. Hou de vlekjes goed in de gaten, als ze veranderen dan moet je toch even naar je huisarts, deze wordt vergoed door de basisverzekering en brengt dus geen extra kosten met zich mee.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zeker met de zon op dit moment, is het niet raar om pigmentvlekjes te krijgen, je armen vangen nu veel zon, omdat je waarschijnlijk met blote armen buiten loopt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding