Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang moet een mens niet douchen om eraan te kunnen overlijden?

Soms lees ik over de een of andere zwerver of dakloze die zichzelf zó lang niet heeft gewassen dat hij kwam te overlijden door een douchebeurt.
Dit omdat het vuil op het lichaam na een tijd een onmisbare beschermlaag vormt.
Hoe lang moet men niet-douchen voordat hij/zij aan een wasbeurt kan overlijden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hier nog nooit van gehoord. Waar heb je dat gelezen NovemberGraye?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In kranten.
Naar mijn weten is dit al een aantal keer voorgekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag liever hoe dit probleem op te lossen is ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe dit op te lossen is lijkt me overduidelijk: je met regelmaat douchen of wassen, en gewoon zorgen voor een beetje persoonlijke hygiëne.
Niet zo'n goede vraag, dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een bron waarin verwezen wordt naar overlijden door douchen ? Ik heb hier naar mijn weten nog nooit iets over gehoord of gelezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loenie, mag iedereen zelf bepalen wat hij zegt op G.V? Dankjewel.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het water van de douche zal de oorzaak niet kunnen zijn als je je heel lang niet doucht.
De huid vormt met zijn omgeving een micro-organismensynergie die zeer goed functioneert.
Als je na zeer lange tijd doucht, verdwijnt de biologische beschermlaag, maar wat erger is, er kunnen stoffen uit het douche- en haarwasmiddel door opname via de huid weleens een fatale allergische reactie veroorzaken.
Tevens is je afweer niet in balans met de nieuwe aard van handelen.
Je afweersysteem is getraind om bepaalde organismen te weren.
Dat pakket huidflora wat je dan na de eerste wasbeurt opbouwt, is totaal anders.
Daar kunnen dus pathogenen bij zitten die je afweermechanisme nog niet kent, wat ook hele vervelende gevolgen kan hebben.
Dus deze twee mogelijke oorzaken zie ik als het grootste probleem.
Dat zou te voorkomen zijn, door alleen met water te wassen en dus geen detergenten ed. te gebruiken bij de eerste serie douchebeurten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je gaat niet dood van niet-douchen en je gaat ook niet dood van het douchen. Dit zijn broodje-aapverhalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet zo dat je MOET douchen... We hadden de pre-historie niet overleefd als we hadden moeten douchen... Dus het is niet waar, het niet douchen is niet levensbedreigend...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begrijpelijk, in de pre-historie waren er ook geen douches... Maar het idee hier is dus dat je níet doodgaat als je je nooit meer wast.
En dat je ook niet doodgaat als je je met regelmaat wast.
Dus als een oermannetje zich af en toe verfriste in een poel zou hij er ook niet aan doodgaan.
En als hij dat nooit zou doen ook niet.
Pas als hij het na 20 jaar vuil opvangen ineens wel zou gaan doen... Maar dat is iets wat zó zeldzaam zal zijn geweest dat het onze voorouders onmogelijk heeft kunnen uitroeien!
Als iemand elke dag vies werkt doet.
en zich jaren niet doucht en na 10jaar gaat douche kan jou verhaal wel kloppen.

Maar in het algemeen kan je er niet aan dood gaan, de mensen om je heen die het ruiken wel :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje een raar verhaal inderdaad, want die onmisbare beschermlaag zal nou niet bepaald een desinfecterend/steriel laagje rotzooi zijn, dus alleen deze laag zou de gedupeerde al moeten infecteren, maar dit wordt misschien tegengehouden door de natuurlijke laag.

Ik denk dat het van je weerstand afhangt, en volgens mij hebben de meeste zwerfers een prima weestand, als je kijkt naar wat die gasten allemaal naar binnen werken.

Daarentegen verlaagd een drugsverslaving wel weer je weerstand, en als je jezelf dan gaat wassen, mis je een beschermlaagje op je huid en ben je vatbaar voor infectie's en andere enge ziektes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding