Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mijn man zei dat hij vuil uit zijn penis had, bruin, slijmerig. In het verleden heeft hij een prostaatontsteking gehad. wat kan dit zijn?

Toegevoegd na 2 uur:
De prostaatontsteking hebben ze toevallig ontdekt bij nazicht voor een vasectomie, hij had daar nl. absoluut geen last van, nu ook niet. Hij heeft geen pijn, plassen gaat heel goed alleen is het langer wachten eer het komt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Zoals de anderen ook al zeggen, zeker iets om mee naar de huisarts te gaan.

Slijm vanuit de penis wordt eigenlijk altijd veroorzaakt door een ontsteking ergens in het verloop van de plasbuis/ zaadleiders. De bruine kleur wordt dan eigenlijk altijd veroorzaakt door oud bloed; dat hoeft niet verontrustend te zijn. Ontstoken weefsel bloed nou eenmaal makkelijk.

Er kan gedacht worden aan een ontsteking aan de plasbuis, dit is meestal op basis van een infectie; dan hebben we het meestal over een SOA. De klachten, die dit geeft zijn afhankelijk van vele factoren; soms alleen wat slijm.
Verder naar binnen zit de prostaat, die kan (zoals hij dus al ondervonden heeft) ook ontstoken raken. Dit is ook vaak op basis van een (bacteriële) infectie, maar dan kan het ook gaan om een steriele ontsteking. Dat wil zeggen, een ontsteking zonder infectie; er is dan dus een andere oorzaak voor de ontstekingsreactie.
Weer verder naar binnen zijn de zaadleiders, testes en bijballen. Deze kunnen alle drie ook ontstoken raken, meestal is er dan sprake van een bacteriële ontsteking. Ontstekingen aan deze drie gaan eigenlijk altijd gepaard met veel pijn, soms koorts.

Zoals gezegd zijn er soms andere oorzaken voor het ontstaan van een ontstekingsreactie dan puur een bacteriële/ virale/ parasitaire infectie. Een van die oorzaken is kanker. Hierbij zou ik dan in eerste instantie denken aan een maligniteit aan de prostaat, of eventueel aan de testes.
Aangezien ik verder geen gegevens over uw man heb, kan ik niet inschatten hoe waarschijnlijk dit is.

Al met al dus genoeg reden om een arts te bezoeken. Zeker ook omdat eigenlijk al die ontstekingen, die ik hierboven noem, gewoon behandeld kunnen worden. Ook een maligniteit behoeft natuurlijk medische aandacht.

Als hij al eerder een prostatitis heeft doorgemaakt en de klachten van nu overeenkomen met de klachten van toen, dan is de kans dat het nu weer om een prostatitis gaat het grootst. Via internet kan ik daar natuurlijk geen zekerheid over geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat klinkt als (weer) een ontsteking waarbij wat bloed / pus vrijkomt. Even mee naar de dokter gaan.
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing