Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn huisarts stuurt het dossier niet door, wat kan ik doen?

Twee jaar geleden ben ik verhuisd (121km) en zoals je wel begrijpt, heb ik toen een nieuwe huisarts nodig. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een huisarts en heb er 1 gevonden die in de buurt is en ook nog plek heeft. Deze huisarts kan mij alleen aannemen wanneer ik een dossier heb van mijn vorige huisarts. Mijn eerste vraag is, mag de huisarts mij weigeren zonder dossier?

Mijn tweede vraag gaat over mijn 'vorige' huisarts. Ik heb deze huisarts meerdere malen verzocht mij het dossier toe te sturen. Hier ben ik al meer dan 4 maanden mee bezig en heb tot op heden niets ontvangen. Dit brengt mij daarom in de situatie dat ik niet van huisarts kan veranderen terwijl ik al enkele maanden naar de huisarts wil omdat ik 2 klachten heb. Wat kan ik doen om te zorgen dat deze huisarts het dossier deelt?

Ik heb een rechtsbijstand verzekering, maar vraag mij af of er geen simpelere manier is om dit te regelen. Gezien het wettelijk geregeld is dat je zelf mag kiezen om van huisarts te veranderen, denk ik sterk te staan in dit opzicht.

Graag hulp/tips!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Je kunt een afspraak met je "oude" huisarts maken en mondeling uitleggen waarom je het dossier nodig hebt, laat het dan rechtstreeks naar je nieuwe huisarts sturen, neem die gegevens dus wel mee. Grote kans dat hij dan wel meewerkt. Anders rechtsbijstand inschakelen, of eerst vragen of je nieuwe huisarts de gegevens op wil vragen, uiteraard met verklaring van toestemming van jou.

De reden dat jouw nieuwe huisarts deze gegevens nodig heeft, is omdat hij/zij deze in moet kunnen zien, om jou goed te behandelen en de juiste medicatie kan voorschrijven, uiteraard mag hij/zij niet weigeren bij spoedgevallen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Het is nogal lastig gezien de huisarts niet om de hoek is, maar anders zal ik er inderdaad een keer een dag vrij voor moeten vragen. De klachten die ik heb zet ik liever niet op internet, maar ik denk dat ze niet direct behandeld hoeven te worden (ook al wil ik dat wel graag). Ik ben natuurlijk ook geen arts dus zeker weet ik dat niet. De huisarts in mijn huidige woonplaats heeft mij wel aangeboden te helpen voor een extra bedrag van meerdere tientallen euro's die ik direct moest voldoen. Dit vond ik echt van de zotte en vond het dus niet verstandig. Om het snelst geholpen te kunnen worden, denk je dat het dan handig is om een afspraak te maken met mijn 'vorige' huisarts, me daar laten onderzoeken en tegelijkertijd de overstap regelen? Of denk je dat dit onverstandig is gezien zaken dan wellicht door elkaar gaan lopen in het geval er bijvoorbeeld een bloedonderzoek gedaan moet worden...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is wel een goed idee, al kun je het bloedonderzoek beter in je eigen woonplaats laten plaatsvinden, met doorverwijzing van je nieuwe huisarts, anders krijgt je oude huisarts alsnog die uitslagen. Neem de lijst voor je bloedonderzoek gewoon mee naar je nieuwe huisarts, ga daar een paar dagen later (na toezegging doorsturen van je oude huisarts) naartoe. Vraag dan om een nieuwe lijst voor een onderzoek in eigen woonplaats. Dan kan je nieuwe huisarts direct de behandeling overnemen en is hij/zij in het bezit van je medische geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt dit ook overleggen met je ziektkpstenverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was een hypothetische vraag, maar desalniettemin goed om in het achterhoofd te houden. Bedankt
Zodra jij ingeschreven staat in jouw nieuwe gemeente, kun je met die gegevens naar je nieuwe huisarts en kan ze jouw aannemen als ze plaats heeft. Jouw oude huisarts zal met jouw toestemming de gegevens doorsturen naar je nieuwe huisarts.
Je zal 18 of ouder moeten zijn anders moeten je ouders of wettelijk vertegenwoordigers toestemming geven om jouw gegevens door te sturen naar je nieuwe huisarts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben meerder jarig en heb een huis gekocht in de nieuwe gemeente dus ben vanzelfsprekend daar ingeschreven. Ik zal op zoek gaan naar andere huisartsen in de stad om te kijken of ze mij wel aannemen zonder dossier zodat ik vervolgens toestemming geef aan mijn vorige huisarts om het dossier door te sturen. Misschien kan ik op die manier wel op spreekuur komen bij de nieuwe huisarts. Beter een huisarts iets verder weg dan geen huisarts. Bedankt voor je reactie.
Ik ben het helemaal niet de andere antwoorden eens. De Landelijke Huisartsen Vereniging en de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst hanteren duidelijke richtlijnen over de manier waarop de overdracht van patiëntendossiers moet plaatsvinden (zie bron 1 t/m 3). In dit geval vind ik dat zowel de oude als de nieuwe huisarts zich van hun slechtste kant laten zien. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een nieuwe huisarts 'geld vroeg' aan een nieuwe patiënt voor het opvragen van zijn/haar patiëntendossier bij de oude arts. Dat is werkelijk te gek voor woorden. En de oude huisarts hoort het dossier, volgens de richtlijnen van de LHV, uiterlijk binnen een maand na inschrijving bij de nieuwe huisarts, bij die laatste aan te leveren.

Je vraagt hoe je het probleem het beste kunt aanpakken. Ik zou de oude huisarts een brief sturen (met een kopie aan je nieuwe arts) waarin je hem/haar, onder verwijzing naar de richtlijnen van KNMG en LHV, met klem verzoekt ervoor te zorgen dat het dossier binnen 10 dagen in het bezit komt van je nieuwe huisarts. In de brief moet je ook verwijzen naar de verschillende eerdere verzoeken die je hebt gedaan. Verder zou ik in de brief zetten dat wanneer het dossier niet binnen de gestelde termijn bij de nieuwe huisarts ligt, je nadere stappen zult ondernemen om de arts tot medewerking te dwingen.

Wat de klachtenregeling betreft: elke huisarts is aangesloten bij een (lokale of regionale) geschillencommissie. Verder zou ik de klacht melden bij de Inspectie (al was het alleen maar om te voorkomen dat meer patiënten op dezelfde manier met een kluitje in het riet worden gestuurd) en kun je ook nog naar het Tuchtcollege stappen. Alle mogelijkheden lees je hier: http://www.deombudsman.nl/gezondheid-en-zorg/stappenplannen/klacht-indienen-bij-zorginstelling-zorgverlener

Waarom ik zo fel reageer? Ik vind het absurd dat een huisarts niet reageert als je hem diverse keren hebt verzocht om het dossier naar een collega door te sturen. Ook een huisarts moet gewoon z'n werk doen en dit is daar een onderdeel van.
(Lees meer...)
Pieter2011
11 jaar geleden
ItisILeClerc
11 jaar geleden
je reageert helemaal niet fel - dit is een uitstekend antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord met goede gegronde argumentatie. Wat betreft het statement in je eerste alinea: ik denk ik dit niet goed verwoord heb of dat je het verkeerd opvat. De 'nieuwe' huisarts vraagt geld voor een consult zolang ik geen dossier heb ingeleverd bij deze huisarts. De 'nieuwe' huisarts zal mij niet als patiënt aannemen zolang ik geen dossier bij me heb. Het kost geen geld om het dossier bij mijn vorige huisarts op te vragen, dat doen ze simpelweg niet en moet ik zelf regelen. Mijn plan is nu als volgt: ik ga direct morgenochtend op zoek naar een andere huisarts in mijn huidige woonplaats en leg de situatie direct voor. Daarnaast schrijf ik een brief naar mijn 'vorige' huisarts en zal daarbij mijn huiswerk doen met de tips en links die je gaf. Hopelijk kan ik op die manier snel geholpen worden bij mijn nieuwe huisarts. Hoe dan ook, ik ga hier een officiële klacht over indienen. Ik zit nu even verder te denken, wat misschien overbodig is. Maar stel dat uit onderzoekt blijkt dat mijn twee (niet gerelateerde) klachten op enige manier ernstiger / slechter behandelbaar is geworden dankzij deze wachttijd waardoor ik bijvoorbeeld meer moet betalen voor medicijnen (ben puur basis verzekerd met vrij hoog eigen risico), is het wellicht een goed plan om te kijken of een schadevergoeding eisbaar is. Wat denk jij?
Pieter2011
11 jaar geleden
Allereerst dit: misschien moet ik mijn antwoord wel verwijderen omdat ik je vraag niet goed gelezen of begrepen heb, want ik ging ervan uit dat je al als patient bij de nieuwe huisarts was ingeschreven. En uit jouw opmerking "De huisarts in mijn huidige woonplaats heeft mij wel aangeboden te helpen voor een extra bedrag van meerdere tientallen euro’s die ik direct moest voldoen" begreep ik dat-ie geld vroeg voor het opvragen van je dossier. Een vette min voor mij dus, maar ook voor jouw nieuwe huisarts, die weigert jou in te schrijven als hij nog geen dossier heeft. In de richtlijnen (bron 2) staat namelijk letterlijk: "Het is in dit kader gebruikelijk dat het medisch dossier van de oude huisarts wordt overgedragen aan de nieuwe huisarts. De oude huisarts doet dit zo spoedig mogelijk nadat de patiënt is overgestapt naar de nieuwe huisarts, en in ieder geval binnen een maand". Zolang jij dus niet bent ingeschreven bij een nieuwe huisarts, hoeft je oude huisarts het dossier niet over te dragen. De huisarts die weigert je in te schrijven zonder dossier, zit hier dus fout! Op het andere punt kom ik later nog even terug.
Pieter2011
11 jaar geleden
Wat komende (nieuwe!) behandelingen betreft zou ik ervoor kiezen om daarvoor meteen je nieuwe huisarts te consulteren. In ieder geval als het om een nieuw medisch probleem gaat, waarvoor je oude huisarts nog geen diagnose heeft gesteld. Anders blijf je tegen die ellende aanlopen met de overdracht van stukken. Bovendien lijkt het me voor je nieuwe huisarts niet prettig om een behandelplan te moeten uitvoeren op grond van de diagnose van een collega. Die schadevergoeding kun je denk ik wel vergeten: het is jou verantwoordelijkheid als patiënt om een nieuwe huisarts te zoeken. Pas als je daar bent ingeschreven, kun je de oude huisarts aanmanen om het dossier z.s.m. te dragen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding