Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk dat een ander jou beter kent dat jijzelf?

Een mens is toch vaak blind voor zijn eigen fouten en soms hoor je iemand zeggen; 'Ik ken jou als geen ander'.
Kan er iemand zijn die jou echt beter kent dan jijzelf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Mogelijk is het wel, waarschijnlijk niet.

Hoewel het veel voorkomt dat anderen bepaalde kenmerken van jou eerder en beter doorzien dan jijzelf, ken jij alleen zelf je diepste gedachten en gevoelens.

Jij kent ook alle gedachten die de uitgang nooit bereiken, omdat je ze liever onderdrukt of omdat je je er voor schaamt.

Al deze dingen maken deel uit van 'jijzelf', maar zijn voor anderen (meestal) onbereikbaar.

Zodoende zullen anderen jou misschien in sommige opzichten beter kennen dan jij zelf, maar nooit in alle en ik denk ook niet in de meeste.
(Lees meer...)
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat denk ik wel; een ander kijkt objectiever naar jouw dan jijzelf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...dat is heel goed mogelijk. Omdat het nu eenmaal niet altijd goed lukt een zuiver beeld van jezelf te hebben, door alle verzinsels, smoesjes, droombeelden, persoonlijke mythen, veroordeling, kritiek en andere ideeën die we over ons zelf hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt pas iets zien als je afstand hebt ervan, dus mensen die heel weinig afstand hebben tot zichzelf zien zichzelf niet of niet goed... Je kunt het vergelijken met verziend, als je alleen ver kunt zien, dan zie je dichtbij niets scherp... Dus je eigen lichaam kun je dan niet scherp zien, maar die ander ver weg wel scherp...

Zo kunnen er eigenschappen zijn die niet gezien worden door jezelf, maar een ander wel...

Ja dus kan er wel iemand anders zijn die jou in DIE eigenschap beter kent dan jezelf... Maar ik betwijfel of er iemand een ander beter zou kunnen kennen dan iemand zichzelf in het grote geheel...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad...andere mensen kunnen je op sommige onderdelen beter zien dan jezelf...dat ze ook het totaal beter zien is maar de vraag.
Anders gesteld: Zijn er mensen met zo weinig zelfkennis dat anderen beter kunnen inschatten hoe ze zullen reageren dan zijzelf?
Ja, zeker weten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom is een ander in staat je een spiegel voor te houden, misschien ben je blij met wat je ziet, maar je kan ook meteen teruggezet worden in de realiteit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, alleen weet jij dan nog niet wie je daadwerkelijk bent anders is het onmogelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt, maar een mens verander ook met de dag dus deze vraag is puur een momentsopname.. En ik weet wie ik ben, omdat ik gewoon ben wie ik wil zijn..
Ik denk het juist niet.
Jij weet de reden voor alles en waarom je dingen doen of zegt.

Als jij denkt dat een ander jou beter kent, ben je zelf in ontkenning.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je zelf nog niet helemaal kent kan dat ja. Als je zelf nog aan het zoeken bent naar je eigen grenzen en je zit nog in een soort van onzekerheid. Kan het zijn dat mensen om jou heen bepaalde aspecten opmerken.
Maar het is erg leerzaam ,zeker als ze jou er mee confronteren. Is toch ophelderend, juist leuk als je feedback daar over vraagt, op die manier helpen ze je er wel mee. En denk je er weer over na.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk zelf we zoals mijn ouders die weten bijna alles over me die hebben me jaren opgevoed en een beetje bepaald hoe ik zou worden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding