Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je aambeien krijgen door strings te dragen?

Ik vraag me af of het dragen van strings eraan bijdraagt dat je aambeien kunt krijgen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
naar mijn weten niet, wel een grotere kans op blaasontsteking.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Niet direct. Aambeien krijg je vooral van te hard of verkeerd persen en/of te harde ontlasting (waar weer allerlei redenen voor kunnen zijn).

Máár: ik heb van een bekkenbodemtherapeut gehoord dat zij in haar praktijk bij bepaalde klachten echt wel een link kan leggen naar het dragen van strings. Als vrouwen bij haar komen met klachten die te maken hebben met een te gespannen bekkenbodem (bijvoorbeeld pijn bij het vrijen, niet goed uit kunnen plassen, obstipatie of het niet goed leeg kunnen krijgen van de darm bij het ontlasten), raadt zij hen altijd aan om geen strings (meer) te dragen.

De theorie daarachter is als volgt:
Doordat een string op een bepaalde manier druk geeft heel direct op of bij de anus, heb je de neiging om steeds de kringspier een beetje aan te spannen. Dat is overigens een natuurlijke reactie: als je iets probeert in te brengen in de anus, al is het maar een thermometer of een vinger voor inwendig onderzoek, spant de kringspier reflexmatig aan. Dat gebeurt ook bij aanraking aan de buitenkant.

Door dit steeds aanspannen en weer loslaten kan het gebeuren dat iemand niet meer goed in staat is om de kringspier - en daarmee vaak de gehele bekkenbodem - te ontspannen op momenten waarop dit nodig is: plassen, poepen, penetratie bij seks, gynaecologisch onderzoek, etc.

Ik heb geen wetenschappelijke onderbouwing hiervoor en heb niet gecontroleerd of ik hierover betrouwbare literatuur kan vinden. Maar ik vind de uitleg heel logisch klinken, en het gaat over iemand die spreekt vanuit haar professionele ervaring. Daarnaast is het een bekend gegeven dat door het aanleren van een verkeerde manier van aanspannen of ontspannen van de spieren van de bekkenbodem, of door verkeerd persen, allerlei problemen kunnen ontstaan.

Nu zal het niet zo zijn dat je door het vaak dragen van strings direct een grotere kans hebt op aambeien, dat verband lijkt mij om eerlijk te zijn niet zo direct of zo sterk. Maar als je ook andere bekkenbodemproblemen hebt, of als je tóch al moeilijk kunt ontspannen, kan het er wel toe bijdragen. En als je bekkenbodem te gespannen is waardoor je als het ware door je eigen spierspanning 'heen moet persen' om je ontlasting kwijt te raken, kun je daar zeker wel aambeien door krijgen.

Los daarvan: als je al aambeien hébt, lijkt het dragen van een string me ronduit pijnlijk. Het zal in elk geval niet bijdragen aan het herstel of aan vermindering van klachten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee. Kleding heeft er geen invloed op. De kans op aambeien wordt vergroot door:
* drinken van te veel alcoholische dranken
* zwanger zijn en niet genoeg vezels eten
* zware fysieke arbeid (zoals zwaar hijswerk en lange perioden van je adem in houden tijdens het tillen)
* eten van veel bewerkte voedingsmiddelen, die weinig vezels bevatten
* een zwakke dikke darm en/of endeldarm
* aanleg voor constipatie of het uitstellen van de stoelgang
* een zwakke lever
* een ontsteking in de endeldarm (die voor constipatie zorgt)
* een onregelmatig eetpatroon
* gebrek aan eiwitten
* te weinig inname van vezels, groenten, essentiële vetzuren, eiwitten, water
* tekort aan vitaminen en mineralen
* overgewicht
* slechte spierspanning in het anale gebied
* gebrek aan lichaamsbeweging
* druk op de endeldarm aderen door cysten of een tumor in de dikke darm
* langdurig dezelfde zithouding te hebben
* het overmatige gebruik van laxeermiddelen.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Je kunt ze niet KRIJGEN van strings. Maar als je al geregeld last hebt van aambeien kun je het wel triggeren door strings te dragen. Dat is tenminste mijn persoonlijke ervaring.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image