Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is goed te doen als je steeds last hebt van schuldgevoelens?

Toegevoegd na 39 seconden:
Ik bedoel: wat is goed OM te doen, als je steeds last hebt van schuldgevoelens?

15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (14)

Als je denkt dat je iemand onteerecht bejegend hebt, kan je het beste met die persoon contact opnemen om je excuses aan te bieden. Dan zal ook blijken of er een reden is om je slecht te voelen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Houden van jezelf betekent jezelf accepteren zoals je op dit moment bent. Het is een overeenkomst met jezelf om diegene die je nu op dit moment bent te waarderen, te bevestigen, te accepteren en te steunen. Het betekent leven in het hier en nu.
Kijk niet terug in je leven naar al die dingen die je anders had kunnen doen. Je deed op dat moment dat gene dat je dacht dat het beste was. Maar je verandert en groeit voortdurend en je bent niet meer dezelfde die je toen was. Houden van jezelf betekent schuldgevoelens loslaten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag is ook ooit aan Osho gesteld... en ik zal je zijn antwoord geven...

Je kunt naar deze materie op twee manieren tegenaan kijken... de eerste is: Iedereen is schuldig... en de tweede is: Niemand is schuldig en er is geen tussenweg, dus dat er een paar schuldig zijn en een paar niet, het is of de ene mogelijkheid of de andere...

Nu mag jij er eentje kiezen, welke maakt niet uit... Heb je er een? dan ben je nu van je schuldgevoel af...

Want als je de eerste nam, dan ben je schuldig, maar dat is dan iedereen, so what is the point? En als je de tweede optie koos, dan is het al meteen evident, dat je niet schuldig bent...

Probleem opgelost als je dit nooit meer vergeet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je het gevoel heb dat je iemand niet goed hebt behandeld, moet je zeker met die persoon praten. Misschien verbeeld je je het en dan kun je je schuldgevoelens meteen van je afzetten. Mocht het zo zijn dat dat gevoel wel terecht was, kunnen jullie het daarover hebben. Zeg dat het niet je bedoeling was om iemand een vervelend gevoel te geven, wellicht met een excuus hiervoor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alles opbiechten aan degene waar tegenover je de schuldgevoelens hebt!

En euhh.......ik bedoel niet bij meneer de pastoor he.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
goeie vraag. Dat wou ik ook net vragen.
het ligt eraan wat je fout gedaan hebt. Is het echt fout of denk je dat het fout is. Als een moordenaar last heeft van een schuldgevoel is het goed, om zo te voorkomen dat hij het nog een keer doet.
Maar als je je schuldig voelt over iets onbenulligs is het nutteloos. Je moet je afvragen of het schuldgevoel terecht is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een schuldgevoel kan je veranderen door de verantwoording van je daden te accepteren.Dus wanneer je iemand een (onterecht )grote mond hebt gegeven bij jezelf zeggen ok dat heb ik gedaan.
Soms kan het echter ook zijn dat een schuldgevoel is aangepraat en het is heel moeilijk om dan bij jezelf diep naar binnen te kijken ,hoe of wat.
Een goeie tip is daarom ook altijd, wat er ook is gebeurd .,gewoon een dag te wachten en alles de revu laten passeren.Wanneer je er dan rustig over nagedacht hebt ,een beslissing nemen van wat ,,nu ,, te doen.
Dan neem je vaak altijd de juiste beslissing en ben je bereidt de consenqenties op je te nemen.Goed of slecht(zover dat bestaat).

In diepste zin is een schuldgevoel zonde van de energie,het is meer een gevoel wat onderzocht moet worden door jezelf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lief konijn, neem maar van mij aan, dat met het stijgend der jaren jouw arrogantie minder wordt, maar dat jouw schuldgevoel toeneemt. Althans zo is het met mij gegaan.
De oplossing is verdringen, want in het toen en daar was het allemaal niet zo erg en als je het in het heden gaat beoordelen ben je bezig met de koe in haar kont te kijken en daar schiet je niets mee op. Dus leef ermee en relativeer vooral. Het leven is nu eenmaal niet fair en netjes volgens het boekje
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Schuldgevoelens ontstaan omdat we vaak in ons hoofd een ideaalplaatje hebben waaraan we willen beantwoorden. Dat we er altijd moeten zijn voor onze ouders en kinderen, dat onze vriendinnen nooit tevergeefs een beroep op ons mogen doen, dat we nooit iemand mogen teleurstellen, en zo voort.’ En als dat droombeeld wringt met wat we zelf écht willen, bijvoorbeeld werken en daarnaast ook tijd en rust voor onszelf, springt het sein op groen voor schuldgevoelens.

Gezond schuldgevoel belet je anderen te benadelen, corrigeert je gedrag en is de lijm van de samenleving. Een voorbeeld: Je bent onheus uitgevallen tegenover een vriendin of collega, je voelt je daar terecht schuldig over en je biedt je excuses of een bloemetje aan. ‘In dit geval is het schuldgevoel je vriend. Het ondermijnt je niet, maar zet je aan tot een positieve daad, namelijk het goedmaken. Zonder schuldgevoel zou je een psychopaat zijn,’ zegt Lijnse.
Destructieve schuldgevoelens daarentegen komen voort uit onhaalbare eisen aan jezelf. Ze blijven maar knagen en knagen en zijn een vorm van zelfkastijding. ‘Ze leiden tot jezelf overvragen, tot teveel weggeven zodat je bron opdroogt, tot lichamelijke klachten, slapeloosheid, depressiviteit en burnout.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naar de persoon toegaan en rechttoe rechtaan te vragen of er een reden is voor je schuld gevoel.
Heb je inderdaad de persoon verkeerd bejegend dan praat je het uit en bied je excuus aan.
(Is ook mogelijk dat de persoon het niet zo opgevat heeft.)
Nu is je schuld gevoel verdwenen en je hebt inzicht in jezelf gekregen hoe je dit in het vervolg kunt voorkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Neem het weg door je excuses aan te bieden. Vraag jezelf af waarom je die gene op die manier behandeld hebt. leg het die persoon uit. Dat geeft wel helderheid en duidelijkheid voor jou en ook aan die persoon.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Last hebben van schuldgevoelens is een hele energievretende bezigheid.
Je doet iets niet, b.v. je gaat niet bij je ouders langs met de feestdagen, maar je blijft hier toch mee bezig. Je kunt de verwijten die je hiermee op de hals haalt, niet loslaten. Zodat je tijdens deze dagen toch "half bij de ouders bent" in gedachten weliswaar, maar toch.....

Hoe Met Schuldgevoelens Om Te Gaan
In hoeverre moet je doen wat de ander van jou vraagt, en in hoeverre moet je jezelf trouw blijven. Dit zijn allemaal aspecten die spelen rondom schuldgevoelens. Vrouwen schijnen er trouwens vaker last van te hebben dan mannen. Dit is mede het gevolg van hun opvoeding. En de oude patronen zijn vaak moeilijk los te laten.

Hoe ga je met uw schuldgevoelens om?
Onderstaand volgen enkele vragen.

Hoe ziet jouw schuld eruit: probeer deze eens voor te stellen of te tekenen.
Vul aan: Ik voel me schuldig als ik
Maak af: Ik vind het slecht van mezelf als ik
Vul in: Ik ben er de schuld van dat
Ten opzichte van wie draag je de meeste schuldgevoelens
Wie kan jou het beste schuldgevoelens aanpraten
Wat vind je van de uitspraak: Je voelt je schuldig omdat anderen jou een schuldgevoel bezorgen
Waar voel je je op dit moment het meeste schuldig over?
Kun je hiertegen zeggen: Nou en? Wat geeft het?
Kun jij zo jouw schuldgevoel van je afgooien, of moet er iets anders gebeuren.
Wat vind je van de uitspraak: Het Schuldgevoel is niets anders dan: op onszelf gerichte woede.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je steeds afvragen: Waar voel ik me schuldig over? Is dat reeel dat ik me daar schuldig over voel? Was ik bij machte het anders te doen? Kan ik schuldig zijn aan iets waar ik niets of weinig aan kon doen, etc. Bespreek deze vragen met een goede vriend of vriendin van je.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je de volgende 5 wijsheden naleeft, heb/krijg je geen last van je geweten

1 De enige manier om de toekomst te voorspellen, is aan de hand van het verleden.

2 Leven zonder geschiedenis, is leven zonder een vorm van geheugen.

3 Zij die het verleden niet meer willen of kunnen herinneren, zijn gedoemd te herhalen.

4 Het verleden ontkennen, betekent ons bestaan niet herkennen.

5 Het niet durven uitkomen voor wat je bent, lijdt tot ernstige problemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing