Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Helpt het wassen van je handen na toiletbezoek als er daarvoor iemand geweest is die dit niet deed?

Hij/zei die niet de handen wast zit wel aan deurgrepen en kranen die ik daarna met gewassen handen open of dicht moet draai. Hoe schoon zijn mijn handen dan nog?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Deuren van openbare toiletten probeer ik daarom ook altijd met mijn elleboog te openen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,maar dan zit je nog met de kraanknoppen.
bamibal
11 jaar geleden
Inderdaad, maar gelukkig zie je steeds vaker kranen met een sensor, zodat je die ook niet hoeft aan te raken.
bamibal
11 jaar geleden
Of kranen met een drukknop. Die druk je in voor het wassen, maar hoef je na het wassen niet dicht te draaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is waar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, kijk, die kwestie met die kranen, speelt überhaupt niet, omdat diegene zijn klavieren niet wast,dus ook die kraan niet aan zal raken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar degen die wel handen wast heeft wel "vieze" handen bij ee eerste aanraking
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bedoelde ik Niels.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Het hangt er eigenlijk vanaf wat je wilt voorkomen. Het klopt, dat een deurkruk bezaaid is met miljoenen (of meer) bacterien, maar het is maar zeer de vraag of dat een probleem is.

Overal op je huid, dus ook op de huid van je handpalmen zitten miljarden bacterien. Zodra je een deurkruk (of iets anders) vastpakt breng je een deel van die bacterien over op de kruk. Eigenlijk alle bacterien op de deurkruk zijn dan ook normale huidbacterien, deze zijn in normale omstandigheden niet schadelijk; huidbacterien hebben zelfs een postieve functie op de huid.
Nu is het zo, dat er na toiletgang andere bacterien op je handen kunnen zitten. Na het plassen valt dit nog mee, dan blijft het gaan om huidbacterien. Dit geldt zelfs al plas je over je handen heen, want urine is onder normale omstandigheden steriel. Na ontlasting kan de zogenaamde E. coli op je handen komen. Dit is een bacterie die in ieders darmen voorkomt, en daar ook thuishoort. Heel soms (maar meestal dus niet) kunnen deze ziekteverwekkend zijn. Als iemand zijn handen niet heeft gewassen, dan brengt hij deze dus over op de deurkruk en zo over op jou (pas gewassen) handen. De E. coli op je pas gewassen handen heeft dan eigenlijk een probleem. Er zitten namelijk zo veel normale huidbacterien op je handen, dat hij geen ruimte heeft om te groeien. Hij blijft dus in zijn eentje en sterft een tijdje later, want E. coli's zijn gemaakt voor een darm en niet voor de huid.
Dus alleen als de E. coli (en één is eigenlijk lang niet genoeg) in jouw darmen komt, bijvoorbeeld doordat je kort na het aanraken van de deurklink je vingers aflikt, en het toevallig om een ziekteverwekkende variant gaat, kan je er ziek van worden.

Het handen wassen voorkomt uiteraard wel, dat jij de deurklink besmet en dat is voor andere mensen van net zo'n belang. Als je voor jezelf elk risico uit wilt sluiten moet je contact met de deurklink vermijden, maar ik hoop dat je uit het verhaal hierboven begrijpt, dat dat wel wat overdreven is. Natuurlijk is het goed om je handen te wassen, maar als we echt zo makkelijk ziek zouden worden, dan was de mensheid allang uitgestorven.
Een flesje alcohol kan ik trouwens echt niet aanraden; dit maakt ook alle goede bacterien dood. Ik zie wekelijks mensen waarvan de handen helemaal kapot zijn door dit soort goedjes. Dit zijn er heel wat meer, dan de mensen die ziek worden van een vuile deurklink.

Wat ziek worden betreft heb je overigens meer te vrezen van snotterende andere mensen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee , in mijn ogen helpt het dan totaal niet dat je je handen wast .
je zou standaard een klein flesje alcohol bij je kunnen hebben waar je je handen mee ontsmet als je dat wilt / nodig vind
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het helpt altijd want de bacteriën die je al had zijn minder geworden. Als je niet je handen wast vergroot jij het aantal bacteriën op bijv die deurkruk maar heb je je al aanwezige bacteriën niet verminderd en heb je er nog een aantal bij gekregen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is altijd een goed idee om je handen te wassen nadat je naar het toilet bent geweest, of iemand anders er nu wel of niet eerder is geweest. Bacteriën kunnen nog lang nadat iemand is vertrokken op oppervlakken achterblijven en het is dus belangrijk dat u de tijd neemt om uw handen grondig schoon te maken.

Als u in een openbare ruimte bent en er geen wasbakken zijn, kunt u in plaats daarvan een handdesinfecterend middel gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image