Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een UV-lamp schadelijk?

Ik wil een schildpad op mijn kamer, daar heb ik blijkbaar ook een UV-lamp bij nodig. Mijn kamer is niet bepaald groot (3mx3m) dus vandaar mijn vraag of de lamp schadelijk is voor mij als die altijd aan moet staan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Nee! De reden dat die schildpad een lamp nodiig heeft is omdat uv stralen niet (nauwelijks) door glas gaan. Wat er niet in kan, kan er ook niet uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
UV licht is NIET zichtbaar. En zoals eerder gemeld is UV-A wel degelijk schadelijk.
Het zichtbare licht dat uit echte UV-lampen komt zijn zichtbare nevenprodukten, die dicht tegen het UV-spectrum aanliggen.
Niet per ongeluk zo gemaakt, kan je tenminste zien dat ze "aan" staan.

Het licht van blacklight lampen wordt kunstmatig omgekleurd, maar is geen echte UV, dus ook niet schadelijk.

Ook voor TL-blacklight geldt dat deze niet in het gevaarlijke gebied komen. Het gaat hier immers om zichtbare effecten. Die liggen dus in het nog net zichtbare spectrum, ver van het onzichtbare UV-b en UV-A gebied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ze infra rood lampen bedoelen die zorgen voor warmte. UV licht word gebruikt om het water te te zuiveren van schadelijke organisme in het water ( ook de noodzakelijke worden er mee gedood) dit gebeurd in een gesloten systeem zodat het uv licht niet in de omgeving terecht komt.
Ik zou zelfs niet weten waarom je deze lampen moet gebruiken uitgezonderd de lampen die licht geven
Informeer u eens goed over het houden van schildpaden alvorens uw dieren onder een zonnebank te zetten. Hou er rekening mee dat de dieren van u afhangen voor hun verzorging
Robby BB
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing