Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen tegen een aft?

Klachten en symptomen
Aften verschijnen aan de binnenkant van de lippen, wangen of onder de tong. De zweertjes kunnen in grote of kleine hoeveelheden voorkomen en verdwijnen meestal na één tot twee weken. Soms zijn ze heel hardnekkig en komen steeds terug. Aften komen zeer veel voor: een op de vijf volwassenen heeft wel eens last van aften.

Toegevoegd na 2 minuten:
Graag hoor ik een paar eigen ervaringen

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Op die eerder genoemde website en bij Wikipedia staat uiteraard een hoop info, en er wordt een zeker verband gelegd met mondhygiene, en ook wel met een tekort aan vitamine B2.
Mij is tegen ontstoken tandvlees door een tandarts het volgende voorgeschreven: spoelen met waterstofperoxide 3%, half peroxide, half water. Dus je doet een beetje peroxide in een glas en evenveel water erbij. Daarmee spoelen. Dat hielp ongelooflijk goed.
Toen ik een keer een afte had, heb ik dat ook gedaan. Hielp weer heel goed!!

Toegevoegd na 47 minuten:
Voor alle duidelijkheid: het verband leggen tussen hygiene, vitamine B2 en aften kun aantreffen bij Wikipedia.
Als ervaringsdeskundige zeg ik: waterstofperoxide.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Hier is een speciale website voor. Kijk eens op http://www.afte.nl/
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hier een echte ervaringsdeskundige :-)

Heb er een tijdje geleden erg vaak en veel last van gehad.
Van alles geprobeerd, sinaasappels eten, poetsen met tandpasta waar veel enzymen inzitten enz..

Wanneer je er gevoelig voor bent blijven ze terugkomen. Vooral in periodes van stress.

De beste remedie is dan ook, stress ontwijken. Aldus mijn tandarts.

Wanneer je weer last van aften hebt kun je bij de apotheek lidocaine vloeistof voor aften vragen. Dit stip je op de aft en het prikt even en daarna verdoofd het.

Alle andere 'middeltjes' werken niet of nauwelijks.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is idd supervervelend,maar bij de Da drogist heb ik t voorgelegd,en bij hun n soort stift gekocht waar ik ze om de paar uur mee aanstipte écht n wondermiddeltje. Ben er nu al n half jaar vanaf. Succes
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Probeer het eens met Colloïdaal Zilverwater, helpt fantastisch tegen allerlei infectie's en is een breed spectrum antibiotica zonder bijwerkingen. Ik heb er al jaren baat bij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik smeer er betadine op. Dat mag niet...maar werkt goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb er ervaring mee ! Ik doe er niets mee en laat het aft staan. Na 6 dagen is die weg!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je kan spoelen met brandewijn, dat bijt wel erg maar is goed tegen aften.
Maar wat helpt voorkomen is veel vitamine C innemen, meer dan 2000mg per dag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aften in de mond daar kan ik wel een liedje van zingen de enigste remedie is bosbessensap of bosbessenjam.
Dit is een oud huismiddel dat werd al toegepast in de tijd van mijn grootouders, omdat er ook niks anders was.
In bosbessen daar zit een bepaald stofje in dat werkt bij aften in je mond, ik heb het zelf uitgeprobeerd ik dacht dat zal wel niet helpen maar jawel hoor het heeft gewerkt.
Dus, gebruik bosbessenjam of sap, zorg dat er in je voorraad altijd een potje staat.
Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Extra vitamine C nemen en spoelen met bosbessen sap.
Vervelend kwaaltje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing