Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is soda giftig?

Dit omdat mijn echtgenoot nogal paniekerig doet over hoe/waar ik de soda opberg. Nu pas heb ik een zak baking soda gekocht en ook dat moest van hem veilig op de hoogste plank bij de schoonmaakmiddelen.

Naar mijn weten is baking soda natriumbicarbonaat, waarvan ik tijdens mijn zwangerschap vele eetlepels naar binnen heb gewerkt tegen maagzuur, ik heb hier geen nadelen van ondervonden... bovendien gebruik je dit juist in de keuken dus lijkt het me sterk dat dit schadelijk is.

En dan zou gewone (schoonmaak) soda natriumcarbonaat zijn... is dat dan wél giftig? Of worden hier misschien nog giftige stoffen aan toe gevoegd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Gewone soda is eigenlijk net zo schadelijk als zout, dus niet echt spannend. De soda waar het belletje wellicht is door gaan rinkelen is caustic soda, dit is een paardemiddel om je afvoer te ontstoppen, en derhalve behoorlijk gevaarlijk bij verkeerd gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

baking soda kan je gewoon in je keukenkastje bewaren ,want natriumbicarbonaat, dubbelkoolzure soda wordt gebruikt als rijsmiddel in plaats van gist
Natriumbicarbonaat Zuiveringszout is ook een eenvoudig en goed werkend
middel tegen maagzuur.kan je ook gewoon in je keuken kastje bewaren
en je kan het gebruiken om gedroogde bonen te weken
Huishoudsoda, natriumcarbonaat soda kan wordt gebruikt om vlekken te verwijderen;
te ontvetten; te desinfecteren en water te verzachten.
Dit schoonmaakmiddel kan huidirritatie veroorzaken irriterend zijn voor
de huid en de ogen. Ook bij inslikken kan het sterk irriterend werken.
zou ik niet in mijn keukenkastjes bewaren ,maar hoog of in de schuur
en dan heb je nog caustic soda,als het nog verkocht wordt
zou ik zeker hoog in de schuur bewaren dat brand als dat op je huid komt en ik denk giftig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp de bezorgdheid van uw man, men kan nooit voorzichtig genoeg zijn ! ! !

Dat natriumbicarbonaat is totaal ongevaarlijk, net zoals u heeft mijn vader zo een paar honderd bussen moeten slikken (niet tegelijk natuurlijk) tegen maagpijn.

MAAR als er twijfel is dan moet u dat zo-wie-zo op een veilige hoogte bergen.
Op een gevaarlijk product staat dat steeds vermeldt met een gevarensymbool.

Om 100% zekerheid te hebben of er al of niet gevaar is kan u dat ook merken aan de gevarendriehoek welke moet geplaatst worden voor slechtzienden, nl een doorzichtige driehoek welke bovenop het etiket geplaatst is. ( Zie afbeelding).
Wij kunnen die zien maar die is in relief gemaakt en u kan die perfect voelen als u erover wrijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing