Hoe kom je van een leesverslaving af?
Mensen zouden meer moeten lezen wordt er nog weleens gezegd. Maar wat als je teveel leest? Hoe kom je daar weer vanaf.
Ik lees als ik geen boek heb desnoods de ingredienten van een zak aardappelen (en dat zijn er niet veel). Ik lees boeken op de fiets, ik heb een boek in de auto voor als er file is (en kom zo aan ongeveer 300 pagina's in de maand enkel in de auto), ik lees in bed en ik ben zelfs weleens betrapt met een boek onder de douche (kost wat moeite maar is absoluut te doen).
Hoe kom ik hier vanaf?
Ik ging ooit op vakantie met voor 2 weken 20 boeken, mijn man werd er helemaal niet goed van. Toch hebben we gewandeld, heerlijke gesprekken gehad en ook zalig gegeten, maar bijna al die boeken uitgelezen.
Wij waren thuis met 10 kinderen en bij ons was een gevleugelde uitspraak, ik kan even niet, want ik ben aan het lezen, we mailen het nog wel eens naar elkaar.
En net als mensen met een eetverslaving: je kunt er niet cold turkey mee stoppen.
Denk dat je er dan bewust voor moet kiezen om regelmatig tijd voor andere dingen te nemen en te herontdekken dat je daar ook veel voldoening uit kunt halen. En dat is dan vast geen makkelijke opgave.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.