Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kom ik van onnodige schuldgevoelens af?

Ik heb altijd, als ik recht voor mijn raap en eerlijk ben dat ik daarna een schuldgevoel krijg. Ik ben te lief voor anderen.
Vandaag zat iemand op Facebook die ik pas net ken (een jongen) de hele tijd te zeuren om met me te gaan chatten en hij zat telkens berichten te sturen. Ik heb gezegd dat ik niet van aanhankelijke mensen hou en toen vroeg hij: 'Waarom wil je niet chatten?' Ik zei: 'Omdat je zeurt, doeeg.'

Nu krijg ik daar dus een schuldgevoel van en dat vind ik niet goed, want ik moet ook voor mezelf op kunnen komen... Hoe kom ik hier van af?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
798

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wat je kan proberen, is een manier vinden om het op een andere manier te brengen. Als je zegt "...omdat je zeurt, doeeg"... kan dat heel bot overkomen. Probeer eerst na te denken over hoe je hetgeen wilt zeggen, vorm gaat geven, op een manier die vriendelijker overkomt bij de ander. Dus je moet je een beetje in kunen leven, in de ontvanger van je gekozen woorden. Stel jezelf de vraag: "hoe komt het over als ik het zus, of zo breng?" Dus niet te impulsief reageren.

Je moet altijd eerlijk blijven, en recht voor zijn raap is prima, maar hou er rekening mee dat anderen het "verkeerd" of anders op kunnen vatten. Dus even een lomp voorbeeld, je wilt tegen iemand zeggen dat zijn broek stom is, als die vraagt wat je ervan vind, denk dan even die twee tellen na, en zeg mwuaa, ik vind die andere broek leuker. Dat komt "zachter" over bij een ander. Die broek is stom, klinkt meer als een belediging.

Dus ik denk dat je dit probleem best kunt oplossen, je hebt er gewoon wat oefening voor nodig. Zo hoef je je ook niet schuldig te voelen, en heb je toch gezegd wat je wilde zegen.

Hopelijk heb je wat aan het antwoord en veel succes ermee!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij schuldgevoelens is het belangrijk te achterhalen voor jezelf waarom je ze hebt en de redenen ervan duidelijk te krijgen.
Als je iets in jouw ogen verkeerd hebt gedaan, dan kan je proberen het op te lossen en als dit niet meer mogelijk is, dan zal je het gebeurde moeten (leren) aanvaarden. Aanvaarden betekent niet, dat je het gebeurde vergeet (dat kan ook niet), maar dat je accepteert dat het is gegaan zoals het is gegaan. Je kunt het anders willen hebben, maar het is zoals het is.
Meestal (en misschien wel altijd) zijn schuldgevoelens zinloos.

Eerlijkheid, oprecht en recht voor zijn raap zijn, voor jezelf opkomen is iets heel anders dan iemand grof benaderen. Natuurlijk hoef je ook nergens omheen te draaien of dingen te verbloemen. Maar ook als je eerlijk bent kan je respectvol zijn naar de ander.
Blijf bij jezelf en soms is het handig te bedenken hoe je zelf in zo'n situatie benaderd zou willen worden.
Verder is iedereen vrij om vragen te stellen, maar niemand is verplicht om antwoord te geven. Bij mensen die doordrammen/doorzeuren is het vaak genoeg om dat te zeggen. Je realiseren, dat je niemand verantwoording schuldig bent is ook een vorm van voor jezelf opkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel jezelf bij elke vorm van schuldgevoel op een liefdevolle manier de vraag of je zelf zou willen benaderd worden zoals jij anderen aanpakt.
Indien het antwoord ja is dan heb je alle reden om héél tevreden te zijn over jouw reactie naar anderen toe en daar waar tevredenheid huist daar is écht geen plaats voor schuldgevoel.
Indien het antwoord neen is dan neem je jezelf voor om
ofwel jouw excuses aan te bieden aan degene die je minder fraai van antwoord hebt gediend
ofwel neem jij jezelf voor om het de volgende keer iets anders aan te pakken.

Jouw excuses aanbieden helpt om je beter te voelen en daardoor ebt ook het schuldgevoel weg.
Jezelf voornemen om het de volgende keer anders aan te pakken activeert eveneens een denkproces dat de aandacht van schuldgevoel weg haalt.

Verder kan het soms ook helpen om er eens bij stil te staan dat je niet de enige bent die nog lerende is que optimaal respectvol communiceren.
Geef jezelf gewoon de tijd om een bij jou passende aanpak te handhaven.

Trek ook bewust vaker met mensen op die kordaat doch liefdevol communiceren en die bereid zijn om jou te nemen zoals je bent.
Ook dat helpt om het fenomeen schuldgevoel te neutraliseren.

Wees verder ook niet te hard voor jezelf, zelfs de meest Liefdevolle mensen werden/worden echt niet zonder slag of stoot aardige assertieve mensen die zich gevrijwaard weten van schuldgevoel hoor. ;-)

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Realizeer jezelf dat je op dat moment gewoon meende wat je zei. Hij deed irritant en daar zei je op een duidelijke manier wat van. Zo recht voor zn raap ben je nog niet eens, het kan een stuk strenger en gemener, al is dat niet altijd nodig.

Je kunt er niet zo heel veel aan doen. Wees jezelf gewoon bewust van het feit dat je je op dat moment irriteerde aan zijn gepraat. Nu ben je weer jezelf en ben je niet boos of geirriteerd. Waarschijnlijk zou je zelfs een fellere reactie geven als hij WEER kwam zeiken om een chat met je. Want je hebt hem er al een keer op aangesproken.

Het is helemaal ok om te zeggen wat je denkt. Schuldgevoel is helemaal niet nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding