Hoe krijg ik mijn ongesteldheid terug?
Ik ben 16 en sinds mn begin 12e was ik al ongesteld.
Nu is mn menstruatie al 2 jaar uitgebleven. Maar hier zit een heel verhaal achter: ik heb op mn 13/14 de pil gekregen (vroeg ja maar mn ongesteldheid was extreem, net zoals mn acne) ik werd er alleen heel misselijk van maar dat had ik er voor over. Ik kwam ook redelijk wel wat aan, en kreeg vrouwelijke vormen. Na een tijdje werd de misselijkheid me te veel en stapte ik over naar een lichtere pil. Toen ik die ging gebruiken heb ik een hele onregelmatige cyclus gehad met veel bloedingen tussendoor. Maar tegelijkertijd ben ik veel gewicht verloren omdat ik mezelf te dik vond worden door de pil. Ik kreeg hierdoor zelfs anorexia waardoor mn menstruatie uitbleef, en ik moest uiteraard stoppen met de pil.
Nu, 1,5 jaar later ben ik al een tijdje op gezond gewicht (ik slik nog steeds geen pil) maar mn menstruatie blijft maar uit?
Hoe kan dit? En hoe kan ik mn menstruatie weer 'opwekken'?
Ik wil me zo graag weer vrouw voelen & borsten terug krijgen!
Vraag aan je huisarts liever dan aan ons hoe lang het ongeveer duurt voordat je lichaam weer volgens 'het boekje' werkt, misschien zijn er hormoonbehandelingen voor en misschien is er iets anders wat eerst nog moet gebeuren/geregeld worden. De huisarts kan je hierover inlichten.
Succes.
Goed dat het je gelukt is om de anorexia te boven te komen!
Veel geluk!
Hormonen worden grotendeels geregeld door vet. Vrouwelijke vormen ook. (vet op de goeie plaatsen)
Zelfs de extreme ongesteldheid van voor de eetproblemen zou daar door kunnen komen.
Je zit op een gezond gewicht zeg je, maar eet je nu ook weer genoeg?
Want mogelijk eet je nog steeds te weinig, en ziet je lichaam het nog steeds als een hongersnood.
wat ik zo ongeveer eet op een dag (verschild meestal wel)
ontbijt: 1 boterham met kipfilet & boter
schaaltje yoghurt met een banaan
thee met honing
tussendoortje: appel met water
's middags: 2 boterhammen - nutella
- pindakaas met boter
liga milkbreak
water
tussendoortje: caramel cappuccino met een eierkoek
's avonds: aardappel met 4 vissticks en 3 grote lepels groente
water
in de avond: glas melk met stuk fruit en wat nootjes. verder dans ik wel ook op een zeer hoog niveau 4 dagen in de week. @jodokus52 wat is een hormoonbehandeling precies?
Je vraagt wat een hormoonbehandelingen is?
"Een hormoonbehandeling is een cocktail van medicijnen waarbij het lichaam hormonen krijgt toegediend, of wordt gestimuleerd om hormonen aan te maken."
Dat betekent dat je medicijnen zou krijgen die de aanmaak door je lichaam van hormonen weer op gang krijgen. Natuurlijk voor je huisarts ter beoordeling òf en hoeveel je hiervan toegediend zou krijgen.
Vandaar mijn opmerking: ga liever naar je huisarts, deze weet beter dan wij hoe en wat. [uit de bron:]
Wat zijn hormonen?
Hormonen zijn chemische stoffen die door bepaalde klieren en weefsels in ons lichaam worden aangemaakt. Ze worden verspreid via het bloed en vertonen op verschillende plaatsen in het lichaam hun werking. Omdat hormonen informatie doorgeven en niet worden gebruikt bij de stofwisseling, zoals vitaminen en mineralen, noemen we ze ook wel boodschappers. Hormonen regelen bijvoorbeeld de groei, de seksuele ontwikkeling en de celstofwisseling. Hormonen zijn al in zeer lage concentraties werkzaam. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/74084-wat-zijn-hormonen.html [uit de bron:]
Een hormoonbehandeling is een cocktail van medicijnen waarbij het lichaam hormonen krijgt toegediend, of wordt gestimuleerd om hormonen aan te maken.
Over het algemeen is het lichaam in staat om zelf de juiste hormonen aan te maken, en is een hormonenkuur niet nodig. In bijzondere gevallen is echter een hormonenkuur nodig. Bijvoorbeeld oudere vrouwen die zwanger willen worden, of vrouwen die een onregelmatige menstruatiecyclus hebben, kunnen door hormoongebruik alsnog zwanger worden en een normale zwangerschap meemaken. Mensen die transseksueel zijn gebruiken zogenaamde geslachtshormonen om de secundaire geslachtskenmerken op te bouwen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hormoonbehandeling
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.