Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik rook gemiddeld bijna pakje per dag en dat wil ik verminderen, is een shisha pen of waterpijp een goede vervanger?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

nee, dat zijn geen goede vervangers. bij de shishapen is het maar de vraag of dit wel zo gezond is. het trimbosinstituut raadt in elk geval het gebruik van deze pen af, omdat het mogelijk kankerverwekkende stoffen bevat, die vrijkomen bij het gebruik.

ook bij de waterpijp krijg je schadelijke stoffen binnen.

als je wil minderen of stoppen met roken zijn nicotinepleisters een beter alternatief mogelijk in combinatie met een anti-rook behandeling. uw huisarts kan u hier meer over vertellen.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Nee, beide zijn geen goeie vervangers als je van nicotine af wilt komen. Een waterpijp bevat enorme hoeveelheden nicotine en een shisha pen helemaal niets.

Als je geen moeite hebt met stoppen met de nicotine, maar wel met de gewoonte van het roken, is de shisha pen wel ok.

Je kan beter kijken voor zo'n elektrische sigaret als je echt van het roken af wilt kopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De waterpijp is geen goede vervanger. Er wordt wel gezegd dat je meer slechte stoffen binnenkrijgt dan bij gewoon roken, omdat je er langer aan lurkt.
In de shisha-pen zit propyleenglycol, waarvan men vermoedt dat het kankerverwekkend is, maar dat zit ook in tabak. Er zit geen teer of nicotine in. Dus als je vooral uit gewoonte rookt en de shisha-pen echt alleen gebruikt als vervanger van tabak, is het een optie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat als je wilt stoppen, je het best al dan niet met hulp het beste gewoon kunt stoppen. Omdat je vrij veel rookt lijkt me een waterpijp geen alternatief (deze kun je niet de hele dag met je meezeulen) De shisha pen lijkt dan een alternatief, maar ondanks dat er geen sprake is van nicotine, zitten hier nogal wat andere stoffen in, waarvan niet aangetoond is dat deze niet schadelijk zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee deze zijn beide geen goede vervangers. Bij de shishapen is het onduidelijk wat voor stoffen erin zitten en of het niet heel slecht is. Bij de waterpijp komt er meestal ook weer tabak bij kijken waardoor het hetzelfde is als bij een sigaret.

Het beste kan je een elektrische sigaret of de super smoker kopen bij Primera.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding