Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom zie je soms minder kleur met je ene oog?

Hallo,
Mijn vraag is:
Hoe komt het dat je met je ene oog vaak minder kleur ziet dan met je andere oog?

Mvg
Kleincarltje

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nooit eerder van gehoord, zelf achter gekomen of bekend feit? Zie het al op fora, dat meer mensen er last van zeggen te hebben nu..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dit is ook zo bij mij.
Niet bij jou dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien heb je een cilinder afwijking ik zie met een oog zwarter dan de andere dan de andere.
Laat het een keer controleren door wen opticien

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Leuke vraag en er bestaat nog niet zo heel veel informatie over. Vrouwen en mannen hebben andere ogen (andere verhouding of meer kegeltjes/staafjes) en ook 's nachts heeft men eigenlijk ontdekt dat ogen in zekere zin naar zwart/wit overschakelen om beter te kunnen zien. Vrouwen zien ook meer kleuren, en de discussies met mijn dochtertjes toen ze klein waren over de soorten roze die ik niet altijd zag, hebben mij veel meer op dit spoort gebracht dan de artikels die ik tot dan erover gelezen had. Veel dieren worden immers verondersteld ook de kleuren anders te zien dan de mens of zelfs enkel zwart-wit te zien (je kent wel het verhaal van de stier en een rode t-shirt waarmee je best niet in de weide danst).

Ook hebben mannen meer tunnelzicht en merk ik dat ik heel snel kan focussen 's nachts terwijl vrouwen heel snel verblind worden, zeker als het nog eens regent en een tegenligger met lichten opdoemt, terwijl ik heel scherp focus.

In technopolis kun je ook experimenter hoe breed je zicht is, want ook dat verschilt voor iedereen, en zelfs per oog.

Het is dus evident dat er afwijkingen zijn per oog want dan heb je nog eens het dieptegezicht dat vanuit de twee ogen in 3D wordt opgebouwd in onze hersenen (ooghoek bepaalt afstand via driehoeksmeting zoals een GPS met minstens 3 satellietten dat doet, we vinden zelden iets uit dat niet in de natuur zit), en dan heb je ook nog eens wat je kunt aanleren in fotografie, zijnde met één oog fotograferen zonder het andere dicht te doen en bewuste focus aan te leren.

Tot slot verwijst je vraag ook naar het probleem dat we slechts een paar graden echt scherp zien, en de rest van ons gezichtsveld echt vaag is (wat we daarin zien, komt dikwijls in onze dromen terug omdat we dat niet altijd meteen verwerken en in te ruwe vorm blijft 'blokkeren' in onze nachtelijke mentale verwerking). Met de ouderdom verslijten bovendien nog eens onze oogspieren (ergste wat mij ooit overkwam en sindsdien noem ik mij 'oud') zodat elk oog een heel proces afloopt.

Best is alles zelf eens testen, en dan kun je het ook een beetje trainen. Als een oog iets niet helder ziet, kan het naar zwart-wit overschakelen om de lichtprikkels te verwerken, terwijl je ander misschien wel voldoende licht heeft om in kleur te blijven registreren.

Het is dus normaal, maar we denken allemaal dat we alles zien, terwijl we eigenlijk maar heel weinig registreren en dankzij oogbewegingen veel zien. Zelfs stilstaande dingen verdwijnen in ons oog.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat iedereen kan doen, is veel sporten vanaf vroege leeftijd om de ogen heel alert te houden, en af en toe kun je ook jezelf testen door een oog dicht te doen en te kijken hoe snel je andere oog focust, dan dat oog dicht te doen enzovoort. Hou ons op de hoogte als je nog concretere vraag hebt. PS: Er is een indianenstam waarin een meisje uitgekozen wordt om in de grotten in het donker opgevoed te worden en dat wordt later een soort 'tovenares'. Bizar is dat deze ècht op jongere leeftijd dingen en kleuren ziet die anderen niet zien, en ik had het ook met mijn hond die 's nachts in het donker sliep en zelfs prikkeldraad in het donker zag, terwijl een andere hond die in een gang met een lichtje sliep al op 6 maanden 's nachts overal tegenliep bij een looptochtje in Bellegem bij mij. Ik heb zelfs een theorie dat baby's infrarood kunnen 'zien' zoals ze ook nog ultrasoon horen, maar dat onze zintuigen die frequenties verliezen door het overdadige licht. Deze theorie kan ik echter nog niet 100% wetenschappelijk onderbouwen en is op eigen empirisch onderzoek met een aantal kennissen gebaseerd, maar ik lijk meer en meer artikels te vinden die in het verlengde daarvan zouden kunnen liggen. Meet maar eens je frequentiebereik van je gehoor in Technopolis: je zult ontgoocheld zijn wat je nog maar hoort vanaf je 30ste, terwijl je denkt dat je alles hoort! Zo ook die ringtones die jongeren horen en die ik tijdens een les liet draaien en hen vertelde dat wij leerkrachten die niet konden horen (dolle pret verzekerd, en uitgetest op andere leerkrachten natuurlijk, die niet zo blij waren dat ik zoiets doorgegeven had aan hen). Ik blijf wel ook graag een gelukkig en eerlijk kind binnen mijn volwassenheid... al zijn m'n zintuigen wel al wat meer versleten dan die van m'n kids...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding