Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de oorzaak van een midlife-crisis psychisch of lichamelijk(hormonaal)?

Waarom krijgen sommige mannen hier last van en andere niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Psygisch, maar er kunnen wel, bijna, oneindig veel oorzaken zijn...

"De oorzaken waardoor iemand in een midlifecrisis terecht kan komen zijn zeer divers. Je kan denken aan een reeds langere tijd sluimerende depressie; emotionele schade die je uit je jeugd meegenomen hebt en die emotionele afgeslotenheid heeft veroorzaakt; conditioneringen die je opgelegd zijn door je opvoeding, school, de cultuur, of door jezelf; geestelijke onrust, die tot een explosie is gekomen; het besef dat je al op de helft van je leven zit en als je nog iets wilt veranderen je het nu zal moeten doen; angst voor het naderende einde; een gestagneerde (huwelijks)relatie; een relatie die eigenlijk nooit een relatie is geweest; een baan die niet bevredigend is, of een baan waarin je plotseling bemerkt, dat je nooit verder zal komen dan de plek die je nu inneemt, etc., etc.
De combinaties zijn eindeloos. Maar als deze oorzaken in welke combinatie dan ook, je op een gegeven moment inhalen, kunnen ze dus resulteren in een adembenemende vorm van illusie en zelfmisleiding."

Ik vind de kop die erboven staand ook erg leuk:

" Midlifecrisis... Het punt waar emotioneel onvolwassenen, volwassen worden en wijsheid verkrijgen...
óf dreigen voorgoed te verdwalen !"

;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een informatie, spreek je uit eigen ervaring :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Whaha, nee gelukkig ben ik nog niet zover :p

Andere antwoorden (8)

Ik denk dat beide daar invloed ophebben.Als je lekker in je vel zit en een gelukkig leven leidt denk ik dat de hormonale verandering niet tot een crisis zal leiden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Psychisch... Als je op enig moment ontdekt dat je het niet meer zult vinden in de toekomst, omdat die kleiner en kleiner wordt, maar dat je het geluk en de rest hebt gehad in het verleden, die groter en groter wordt... Dan kan dat een teken zijn van een midlife-crisis... Vergis je niet het is een mid-life crisis, dus rond de 40 jaar gebeurt dat... Als je verleden alleen maar toeneemt en de toekomst alleen maar afbrokkelt, dan spreek je over een mid-life-crisis...

Maar zoals alles, gaat ook dit weer over, helemaal vanzelf als je er niets aan doet...

Niet iedereen is bevattelijk voor alles... De een krijgt dit en de ander dat... Gelukkig hoeft het niet zo te zijn dat je ALLES en ALLES moet meemaken... De een wel en de ander niet...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+goed antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
offtopic: de 30.000 voorbij, mijn felicitaties!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
vergeet cultureel niet, het westen is geobsedeerd met de eeuwige jeugd. daarbij zit het niet in onze cultuur erg goed zorg te dragen voor onze ouderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Psychisch.

Er zijn verscheidene momenten in het leven dat je gaat kijken of het je bevalt waar je nu mee bezig bent.

Puberteit is bijvoorbeeld de eerste keer. Op elke van die momenten kan het zijn dat je helemaal niet tevreden bent met wie je bent en wat je doet. Dan kan alles eens goed op zijn kop staan.

Ik denk dat de voornaamste reden is, is dat je vanaf je kindzijn gevormd wordt. In je puberteit wil je hier een deel vanaf. Maar bij de een duurt het langer dat hij hier achterkomt dan een ander. Dan blijkt dat je altijd als iemand anders bent geweest. Hoe subtiel ook.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zowel fysiek als psychisch.
beiden hebben invloed op elkaar.
sommige mannen hebben er last van, dat ligt veelal aan allerlei omgevingsfactoren (relatie, thuis-, en werksituatie)
als dat allemaal 'lekker' loopt rollen mannen vaak orima door deze situatie heen.

Toegevoegd na 39 seconden:
orima = prima
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het met aandacht te maken heeft, als je lang bij elkaar bent, zijn er vrouwen of mannen die hun partner niet meer zeggen dat ze er leuk uit zien. Het is allemaal een beetje "gewoon" geworden. En uiteindelijk mis je dan complimentjes van een partner. Je komt wat ruimer in het vel te zitten;-). De vrouw klaagt dat ze moe is of de man. Ik ben dik jij bent dikker geworden. Eigenlijk voel je je niet meer aantrekkelijk en mooi. Totdat er ineens iemand verschijnt die je ineens allerlei complimentjes kan geven,oeps denk je dan, Ik mag er nog zijn, maar thuis is dat toch even anders..... grrrrrrrrrrrrrrr midlife-crisis dan weten ze het niet meer goed.;-) Een beetje in de war .

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus is het psychisch.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het een is een beetje verbonden aan het andere.
Dus ik hou het op beide.
Waarom de ene wel en de andere niet. Zal wel iets met karakter sterkte te maken hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bestaat helemaal niet. Flauwelkul. Het is wel lekker makkelijk om te zeggen dat je in de midlife crisis bent. Dan kan je weer wat permitteren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image