Als je een avondmens bent, kan je dan een ochtendmens worden?
Ik ben een avondmens. Na 20:00 kom ik tot leven en ik ben tot 3:00 niet mijn bed in te krijgen. Ik vind het zelf heerlijk om in de avond tot leven te zijn maar als moeder van 2 kleine kinderen is dit een probleem geworden. Ik ben in de ochtend natuurlijk gewoon helemaal gaar. Nu ondervinden mijn meisjes daar geen problemen van want ik ben ook in de ochtend 100% moeder voor hen maar geen 100% mens. Makkelijk gezegd kan ik dan natuurlijk mijn bed eerder in gaan maar ik kan mij daar gewoon letterlijk niet toe aan zetten! Ik ervaar het net zo moeilijk als stoppen met roken. Andere avondmensen zullen dit wel herkennen denk ik. Maar is het mogelijk om als avondmens een ochtendmens te worden en zo ja, hoe?
Omdat als je vroeg naar bed gaat, je voor je gevoel je hele dag weggooit en dat is zonde. Het leven begint namelijk pas 's avonds. Alles daarvoor is slechts een onaangename periode om tot de avond te geraken. Als je die tijd hebt doorgeworsteld wil je graag eindelijk gaan genieten en er geen voortijdig einde aan maken door onder de dekens te kruipen. @ Wendy
Ik herken het helemaal. Ik ben al m'n hele leven een avondmens en dat zal niet veranderen. Ik heb me laten vertellen dat het komt doordat mijn lichaamstemperatuur 's avonds relatief hoger is dan 's ochtends in vergelijking met ochtendmensen. Het levert inderdaad praktische problemen op. Maar het vervelende is het onbegrip en - nog erger - de morele superioriteit die je bij ochtendmensen tegenkomt.
Ook dat is heel herkenbaar, de superioriteit van (ochtend-)mensen die er geen last van hebben en jou gaan vertellen hoe je het moet aanpakken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.