Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is grijs denken?

denken in het algemeen gebeurd in zwart/wit. bestaat compleet grijs denken dan wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar mijn idee bestaat dit inderdaad wel. "Zwart-wit"-denken doen mensen om de veel te ingewikkelde werkelijkheid wat overzichtelijker te maken. Maar als iemand inziet dat deze "zwart-wit-weergave" alleen maar een soort versimpeling, een model is van de werkelijkheid en niet de echte werkelijkheid, dan denk diegene volgens mij behoorlijk grijs...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je hebt het mis. Het denken in zwart/wit gebeurd juist niet in het algemeen. Als iemand zwart/wit denkt, denkt deze vaak in alles of niets. Het zogenaamde grijs denken is veel algemener. Als je grijs denkt, denk je aan een middenweg (tussen helemaal niks en totaal alles in dus)
Dat is grijs denken. Deze term wordt alleen niet vaak gebruikt omdat dit het ''normale'' denken is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed en duidelijk uitgelegd, plus dus.
De kleur grijs is een mengsel van zwart en wit. Grijs denken is naar mijn weten dus het denken op basis van voor de hand liggende feiten. De feiten (het zwarte of witte) spelen bij grijs denken alleen minder een rol dan de beredenering (combinatie van zwart en wit) naar het uiteindelijke antwoord.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding