Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Door de tijd te nemen om de opmerkingen te analiseren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Neem er de tijd voor, probeer je gevoelens onder controlle te krijgen, ga zitten op een plek waar je graag zit.
Als je voldoende ontspannen bent, begin je, je af te vragen hoe je probleem of dat van een ander ontstaan is.
Probeer ook de situatie van de ander te begrijpen.
Maar ook waarom je zelf zo hebt gereargeerd.
Wees eerlijk tegen je zelf en vraag je af waarom het zo gelopen is.
Alleen met eerlijkheid en je voldoende in te leven in de ander kan je relativeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, joh, kan je nou echt zitten met deze vraag? Er zijn toch belangrijkere dingen in het leven?

Zo dus.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Bedenken dat het meestal zo'n vaart niet loopt.
Als mij iets "overkomt" en ik dreig kwaad, verdrietig o.i.d. te worden, dan ja ik bij mezelf na: ben ik hier morgen ook nog kwaad over? Of over een week, of over een maand?
In 90% van de gevallen kom ik tot de conclusie dat de gemoederen binnenkort weer gesust zullen zijn, en dat het dus niet de moeite waard is om me er NU heel erg druk over te maken.
Gewoon doorgaan met ademhalen en verder met de orde van de dag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door dingen te bedenken die in relatie staan tot wat je wilt relativeren. Dingen die van hetzelfde soort maar dan erger zijn en/of dingen die minder erg zijn.
Bijvoorbeeld als je denkt oud te zijn, bedenk je mensen die ouder zijn, dan valt jouw 'oud zijn' wel mee in relatie tot die anderen.

Je bekijkt iets dus in relatie tot iets anders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Relativeren is afstand nemen... Kun je afstand nemen dan kun je zien en bekijken...

Ik zeg het altijd zo, zonder afstand, zie je niets, dan zit je met de neus op de spiegel en dan heb je wazig beeld... Neem je afstand van de spiegel dan krijg je helder beeld...

Kun je afstand nemen van jezelf, dan kun je om jezelf lachen... Kun je afstand nemen van anderen, dan kun je om anderen lachen...

Daar waar je om kunt lachen, daar heb je afstand van en dat is dus door jou te relativeren...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Relativeren,wat ook kan helpen is door aan een ander te vragen hoe hij/zij tegen betreffende situatie aan kijkt. Dit kan erg verhelderend werken,zeker wanneer je al langere tijd met hetzelfde bezig bent en daar in vast loopt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Relativeren wil zeggen dat je betrekkelijke van iets inziet. Als je depressief bent kan je bijvoorbeeld denken, ach, ik ben lang niet de enige die depressief is. Als je vriendin je verlaat kan je bijvoorbeeld denken: ach, er zijn meer vrouwen dan kerken, enz. Steeds het woordje ach er voor zetten, dan lukt het wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te relativeren, moet je ‘afstand’van het probleem nemen. Dus neem even een time-out en bekijk het probleem van alle kanten, dus niet alleen van jouw kant, maar ook van de andere kant. Beredeneer het probleem objectief en laat je niet door emoties beïnvloeden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding