Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de definitie van een echte vriend?

Ik heb heel veel kennissen maar weinig echte vrienden. Misschien wel helemaal niet. Iemand vertelde mij eens een keer: " een vriend is iemand aan wie je geld leent zonder te vragen waarvoor het is en wanneer je het terugkrijgt." Ik kan mij goed voorstellen dat dat zo is. Maar zulke vrienden heb ik niet hoor! Ben ik dan misschien geen vriend? Ligt het misschien aan mij en ben ik te kritisch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Vriendschap is een erg breed begrip. Tegenwoordig ligt de lat voor vriendschap ongelooflijk hoog. Kennissen doet men eigenlijk niet meer aan. Geen tijd voor, denk ik.

Maar ik denk dat je ook vrienden kunt zijn met iemand die slechts een paar raakvlakken met je heeft, met wie het leuk sport kijken is bijvoorbeeld. Dat wil niet zeggen dat die er dan ook voor alles voor je moet zijn, dat je die met alles vertrouwd. Met de ene heb je dit en met de andere dat. Zo bouw je een vrienden kring op.
Eis niet te veel, het zijn allemaal mensen, met hun eigen eigenaardigheden.

Of je geld leent aan iemand zonder verdere vragen zegt meer over jou en jouw situatie dan over of je iemand als vriend ziet.

Als iemand het leuk vind bepaalde dingen samen met je te doen, dan ben je een vriend.

Leg de lat niet zo hoog, en wees blij met de kleine dingen, ook dat is vriendschap.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Een goede vriend is iemand die er voor je is als het nodig is. Die daar geen compensatie voor verlangt. Iemand waar je niet hoeft uit te leggen waarom je elkaar een paar maanden niet ziet.

Tja, geld.. Als je geld belangrijk vind kan je een definitie van vriendschap op basis van geld doen. Ik zou dat niet doen. Ik leen geld of uit aan mensen waarvan ik weet dat ik het terug krijg. En dan heb ik geen uitleg nodig. Van mensen waarvan ik het waarschijnlijk niet terug ga krijgen wil ik een uitleg hebben (Vorig jaar: Buren in Roemenie hadden geld nodig en kwamen ons om 50E vragen. Daarvan was het duidelijk dat het niet terug zou komen. Toen bleek dat het voor een antibiotica kuur tegen longontsteking voor de moeder was, was dat ok).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn definitie van een echte vriend is als ik bij die persoon aanbel op elke tijdstip van de dag en ik sta in de deuropening, dat ik binnen mag zonder dat ik een reden geef waarom...

En het is wederzijds als die persoon bij mij aan de deur staat op elk tijdstip en hij mag zonder iets uit te leggen naar binnen, EN andersom ook, dan zijn twee tweeën vrienden, echte vrienden...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is dat een kwestie van onvoorwaardelijk voor elkaar willen klaarstaan en daar waar nodig ook ongevraagd bijspringen. Of dat nu geldelijk, emotioneel of anderszins is. Het genoemde criterium van geld geven zonder te vragen is denk ik een gevolg van wederzijds vertrouwen en wens om te helpen, maar ik zal een vriend eerder op een andere manier willen helpen dan "alleen maar" wat geld geven.

Of jij te kritisch bent kan ik niet beoordelen, maar wanneer je zelf bij niemand het gevoel hebt dat dat een echte vriend is, dan moet je je daar vooral niet druk om maken. Onbaatzuchtig dingen doen waarvan je het zelf fijn zou vinden wanneer een ander dat voor jou doet en dan zie je vanzelf of het wederzijds is. Een vriendschap komt nooit van een kant, de andere kant moet er op den duur wel op reageren anders is hij of zij de vriendschap niet waard.

Bedenk wel dat de meeste mensen niet meer dan 2 a 3 echte vrienden hebben en zij die zeggen van wel zijn ofwel heel bijzonder ofwel te positief ingesteld. In tijden van nood merk je pas wie echte vrienden zijn en wie niet. Ook geldt dat iemand die van afstand 'alleen maar' interesse toont en emotionele steun biedt meer een vriend kan zijn dan diegene die dichtbij is en je geld leent of een keer een rondje in de kroeg betaald. Echte vrienden verdienen elkaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of je te kritisch bent.

Mogelijk heb je zoveel kennissen om je heen dat er geen ruimte is voor een échte vriend!

Iemand waarmee je alles kan delen en zo je zelf schrijft; lenen zonder vragen. Vertrouwen is dat dus!
Iemand die jou altijd in je waarde laat, dat is een goed vriend.
Misschien moet je eens in je kennissenkring op zoek gaan, wie er een goed vriend voor je kan zijn. Maar meestal weet je dit wel en wanneer hij of zij er niet bij zit, komt zo iemand vast wel in je leven.

Ik bedenk altijd wanneer ik veel mensen om me heen hebt, of dat er te veel mensen om me heen willen zijn. Wie voegt wat toe aan mijn leven en wanneer ik bij iemand het antwoord krijg van mezelf; Niks. Dan laat ik dat voor wat het is en steek er zelf geen energie in. Of ik laat het geheel los.

Ware vriendschap is heel belangrijk in je leven, een maatje waar je alles kunt vertellen, zonder veroordeeld te worden. Die jou laat zijn wie jij bent.

Wanneer jij verlangt naar een ware vriend, dat uitstraalt, zal hij of zij er zeker zijn of komen.
Wanneer jij gesloten bent of je afsluit, straal je die energie ook uit en zullen mensen vaak alleen opervlakkig naar jou toe blijven.

Verlang, stel je er open voor! Dat is m.i. de weg!

Succes hoop echt dat je een ware vriend mag ontmoeten!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vriend
je hebt iemand nodig
stil en oprecht
die als het erop aan komt
voor je bidt of voor je vecht
pas als je iemand hebt
die met je lacht en met je grient
dan pas kun je zeggen:
'k heb een vriend

als je iemand hebt
die alles met je deelt
de tafel en het bed
één die nooit verveelt
als je iemand hebt
die al je zorgen heelt
weet je wat dat zeggen wil
weet je wat dat scheelt?

je hebt iemand nodig
stil en oprecht
die als het erop aan komt
voor je bidt of voor je vecht
pas als je iemand hebt
dan pas kun je zeggen:
'k heb een vriend

pas als je iemand hebt
dan pas mag je zeggen:
ik heb 'n vriend

Naar een gedicht van Toon Hermans
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beter 1 vriend in de hand dan 10 in de lucht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een echte vriend die kun je uit het oog verliezen,maar niet uit het hart.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrienden zijn die zeldzame mensen die vragen hoe het met je gaat en dan wachten op je antwoord....

: )
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De definitie van een echte vriend is ,hij zal er altijd voor je zijn. In goede en minder goede tijden. De tijd zal het leren ,misschien over 20 jaar heb je die vriend nog die nu een kennis is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een echte vriend dat is iemand die je ongezouten de waarheid durft zeggen als je fout bezig bent ook al weet hij dat hij de wind van voor gaat krijgen.
Echte vrienden kennen elkaars kleine kantjes en maken er geen punt van.
In principe klopt dat van dat geld wel ja.Maar dat komt allemaal niet vanzelf.Vriendschap is een groeiproces.
Ik denk zeker dat jij wel een goede vriend zal zijn van iemand want je denkt erover na.Het gaat niet vanzelf en is niet evident.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vriend is iemand die je niet ziet omdat hij/zij achter jou staat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image