Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het goed als je de morningafter slikt 2x in jouw cyclus? En kan je 1 pil gebruiken voor 2x onbeschermde seks ?

Ik heb dinsdag onbeschermde seks gehad en de dag erna de MAP geslikt. Dezelfde week heb ik zondag en de maandag erna weer onbeschermde seks gehad. Is het mogelijk om voor die 2 dagen 1 pil te slikken? En is het mogelijk om dus 2 pillen in 1 dezelfde cyclus te slikken?

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik slik overigens de anticonceptiepil nog maar net een maand dus deed het voor de zekerheid.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Voor die twee dagen zou je een pil kunnen slikken, maar daar ben je nu te laat mee. Het wordt nu een overtijdbehandeling of angstig afwachten of je 'in de prijzen valt'.

Je kan twee pillen in een cyclus slikken, maar de MAP is een noodmiddel waarbij je een vracht hormonen binnen krijgt waar je letterlijk niet goed van wordt. Het is heel ongezond om hem vaak te slikken. Wordt het niet eens tijd voor een voorbehoedmiddel dat bij jou past, of stoppen met seks als je er niet verantwoordelijk mee om kunt gaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 keer MAP in één cyclus kan, maar gezond is het niet en de kans dat je alsnog zwanger raakt is de tweede keer groter dan de eerste keer.

Je hebt het over afgelopen zondag en maandag? Dus gisteren en eergisteren? Dan kun je nog de MAP slikken. Dat kan binnen 72 uur na seks, maar hoe sneller hoe beter. Eén MAP voor beide keren seks, dus niet dubbelop nemen. Het gaat immers om één keer je ovulatie blokkeren.

En ja, je moet echt nadenken over een betere manier. De MAP is NOODcontraceptie. Voor een gescheurd condoom, of een vlaag van verstandsverbijstering. Ongezond, maar beter dan ongewenst zwanger worden van een ongelukje. In zo korte tijd drie keer onbeschermde seks hebben is geen ongelukje meer.

De MAP is niet bedoeld voor regelmatig gebruik, je gooit er je hele hormoonhuishouding mee overhoop. En zelfs wanneer je hem direct na seks inneemt, is hij véél minder betrouwbaar dan zo'n beetje alle verkrijgbare voorbehoedsmiddelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit je reactie op je vraag begrijp ik dat je gewoon de anticonceptiepil gebruikt, en daarnaast gewoon bent (of was) condooms te gebruiken, maar het prettiger vind zonder. Dat is echter NIET hetzelfde als onbeschermde seks, althans, als niet-tegen-zwangerschap-beschermde seks.

De pil beschermt tegen zwangerschap, je hele cyclus. De morning-after-pil doet dat ook, als je de pil bent vergeten of niet aan de pil bent. Maar die MAP VERVANGT GEEN CONDOOM !!!!!! Die gebruik je er dan ook niet bij als voorbehoedsmiddel tegen zwangerschap, maar tegen geslachtsziekten.
Twee keer de MAP in je cyclus EN de pil is een overdosis hormonen die onmogelijk gezond kan zijn. En over onbeschermde seks en het risico op geslachtsziekten valt natuurlijk ook nog wel een en ander te zeggen, maar dat valt buiten de vraag.

In elk geval ben je nu tegen zwangerschap ZO goed beschermd dat je mag hopen dat al die pillen geen blijvende schade aanrichten (want ook de MAP is geen voorbehoedsmiddel maar een noodgreep). Maar tegen soa's heb je op deze wijze geen enkele bescherming, al slik je veertig pillen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Daar bovenop denk ik dat het geen slecht idee is een afspraak te maken met de huisarts om met hem eens te bespreken niet alleen welk voorbehoedsmiddel in jou geval het meest geschikt zou zijn, maar ook de precieze werking en het doel er van, het beste gebruik, en hoe je je tegen soa's wilt beschermen als je geen condooms wilt gebruiken. Het gebrek aan basale kennis over deze onderwerpen spreekt duidelijk uit je vraag, en KAN in potentie gevaarlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing