Bang voor hyperventilatie tijdens vliegen, wat te doen?
Ik heb anderhalf jaar terug voor het eerst een hyperventilatie gehad. Dit was waarschijnlijk omdat ik een lichamelijke klacht had en mezelf gek maakte door op Google te zoeken wat het eventueel zou kunnen zijn. Daarna had ik steeds vaker last van (lichte) hyperventilatie en vond het zelfs niet prettig meer om naar plaatsen toe te gaan waar veel mensen kwamen uit angst dat ik weer een hyperventilatie zou krijgen.
Ik kan zelf wel aardig helder nadenken, en maakte mezelf duidelijk dat het nergens voor nodig was om te hyperventileren. Zo overwon ik het eigenlijk een beetje en nu doe ik ook alles weer. Doet zich toch een spannende situatie voor, dan let ik goed op mijn ademhaling en denk ik aan leuke dingen die nadat moment gaan komen.
Helaas heb ik er denk ik toch één ding aan overgehouden. Dat is dat ik bang ben om een aanval te krijgen tijdens vliegen. Ik heb wel vaker gevlogen voor de aanvallen en toen vond ik het juist leuk. Het is dus ook niet dat ik bang ben om neer te storten o.i.d., maar ik ben wel bang om tijdens het opstijgen een aanval te krijgen. Dit is het enige moment dat ik maar niet uit mijn hoofd kan krijgen en dat zou ik toch wel heel graag willen. Ik denk ook wel dat het na één keer over zal zijn, maar zie er toch tegenop.
In de zomervakantie staat een vlucht gepland. Heeft iemand tips wat ik hiertegen kan doen?
Groetjes,
Alex
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.