Hoe kom ik van mijn gedachtes af?
Eind december 2010 wou ik mijn haren rood verven. Dat wou ik niet zelf doen, dus een vriendin van mij die een kappersopleiding volgt wou dat graag voor me doen bij mij thuis. Ik ken haar al heel mijn leven, en onze ouders elkaar ook, we waren toen beste vrienden. Zij is zo iemand die regelmatig fotos maakt van alles, en ze ook bewaart (ze heeft zelfs fotos van ons uit 2005!). Nu zit ik al een tijdje te twijfelen of zij die dag ook fotos had gemaakt van mij, ( en dan vooral tijdens het wachttijd, waar mijn haar nog in de verf zat. Ik had toen een spaghettiband hemdje aan met een diepe decolette. En of ze ook een foto had gemaakt toen ik dat verf uit mijn haar spoelde waarbij ik gebukt op het randje van de douche zat, en zij ergens achter mij, waardoor ik haar dus niet kon zien, en niet weet wat ze deed). Ik vind het altijd vreselijk als mensen fotos van mij maken wanneer ik een decolette heb, dan laat ik ze die fotos ook altijd verwijderen. In dit geval kan ik het haar niet eens vragen want heb al maanden geen contact meer met haar, en zo wil ik het ook houden. Maar ik blijf het me steeds afvragen en voel me dan ook erg ongemakkelijk, ook al is het 2 jaar geleden (en daar zit ik nu pas mee). Wat kan ik het beste doen hieraan? Heeft er iemand tips buiten de tip dat ik het aan haar moet vragen?
Het kan op een aantal manieren, maar alle komen er op neer dat je je het beste kan focussen op de positieve kanten van het verhaal. Iedereen is onzeker over zichzelf. Je zou verbaast zijn hoe vaak mensen die zichzelf op een foto of in een spiegel bekijken bij zichzelf meteen alle nare dingetjes zien. Een ander bekijkt dezelfde foto en ziet een prima, of wellicht een grappige foto. Mensen die jou in het werkelijke leven prima vinden, die vinden jou ook op een foto prima. Hoogstens is een bepaalde houding even grappig. meer niet.
Probeer het maar eens uit zet een close-up scene van een sprekend persoon maar eens op pause. Goede kans dat 'ie tijdens het praten net even een gekke bek trekt. Grappig, maar verandert die persoon daardoor ? Nee hoor, da's nog steeds dezelfde van de rest van de film.
Zo gaat dat ook met foto's jou. Als ze er al zijn en als ze al grappig zijn, dan ziet iedereen jou nog steeds als de persoon die je bent. Daar verandert niets aan. Dus waarom zou je je er druk over maken ? Een andere methode is eigenlijk nog eenvoudiger: gewoon ronduit positief denken. Je weet niet zeker of er wel foto's zijn gemaakt. Wel, ga er gewoon vanuit dat ze niet gemaakt zijn. Gewoon alsof ze nooit gemaakt zijn. Zolang ze niet op je pad komen hebben die foto's geen invloed op je leven. Dus of ze wel of niet bestaan dat maakt toch niet uit. Waarom zou je dan niet kiezen voor de situatie die jou het beste uitkomt ?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.