Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat de onderkant van je handen en voeten wit zijn

Vooral als men donker is.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat is bij blank gekleurde mensen ook het geval. We zijn hezelfde. Pigmentlozen uitgesloten wordt ieder mens op onbedekte huid donkerder.
De mens is ten dele een evolutionair wezen. We passen ons aan aan de omgeving, of beter, de meest passende exemplaren hebben de grootste kans om te leven dus hun genen te reproduseren.
Wanneer blanke mensen tientallen eeuwen in de tropen zouden gaan wonen worden ze ook donker.
Waarom denk je dat een ijsbeer wit is? Het is een schutkleur. In de tropen, waar veel zon is in de regel, kan je beter donker zijn dan blank, val je minder op.
Dat de binnenkant van handen en voeten lichter gekleurd zijn komt omdat daar veel minder pigment zit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Daar zit geen pigment in de huid.

Toegevoegd na 21 uur:
Overigens zijn dat ook de enige plaatsen van een lichaam waar geen haargroei is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat daar eelt ipv huid zit.
En daar zit geen pigment.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De slijtage van de huid is daar het grootst, zelfs zo groot dat pigmentatie eruit slijt, voordat er nieuwe is aangemaakt.
Ik heb wel degelijk mensen getroffen die ook aan de binnenkant van hun handen donker/zwart waren.
Het is dus niet zo dat zich daar geen pigment zou vormen.

Toegevoegd na 21 uur:
toen ik docent Nederlands was op een Asielzoekercentrum,
heb ik mensen in mijn klas gehad uit oa. Nigeria.
Daar waren mensen bij die ook aan de binnenkant van hun handen zwart waren.
Deze mensen waren wel extreem donker.
Echte Aboriginals zijn soms ook helemaal zwart.
Dit zijn wellicht uitzonderingen, ik weet ook wel mdat getinte mensen een blankere huid hebben, aan de onderkant van de voeten komt immers geen zonlicht,
bij sommige mensen is de huid zo intens zwart , dat zonlicht daar geen invloed meer op heeft.
Je zou denken dat ze daardoor sneller opwarmen in zonlicht dan blanke mensen , dit is echter NIET zo.
Hun huid absorbeert oa veel minder infrarood dan blanke huid.
Mensen die voor ons oog zwart zijn, zijn door een infraroodkijker gezien spierwit!!
Ze worden door de zon daarom NIET sneller opgewarmd dan blanke mensen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een huis waar geen pigment inzit en ook een andere structuur heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De opperhuid (epidermis) biedt bescherming tegen het zonlicht en daarbij speelt pigment (Melanocyten wordt Melanine oiv UV, Melanine zorgt voor de bruine kleur) een grote rol. Naarmate de intensiteit van het zonlicht toeneemt vormt zich meer pigment. (de enige reden voor het verschil in huidskleur tussen de rassen) ook bevinden zich in de beschermende zuurmantel stoffen, die het indringen van UV stralen tot op zekere hoogte verhinderen of belemmeren. De dikte van de huid kan alleen in gemiddelden worden aangegeven, omdat die ook afhankelijk is van RAS, het geslacht en de leefomstandigheden. De doorbloeding is ook een belangrijke factor. En Erfelijk bepaaldheid.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat voetzolen en de handpalmen bijna niet tot nooit met de zon in aanraking komen, en er zal zich daardoor ook weinig tot geen Melanine vormen.. Melanine is tevens een beschermende stof voor UV straling. Vit A zorgt tevens voor de verhoorning van de huid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing