Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe snel uitvaart regelen na overlijden?

De oma van mijn vriendin is overleden en ik wil graag weten hoe snel ik de uitvaart/begrafenis moet regelen? Is er een bepaalde tijd aan verbonden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

De uitvaart zelf mag nooit eerder dan 36 uur na het overlijden plaats vinden en moet uiterlijk op de 6e werkdag plaatsvinden na overlijden. Werkdagen en feestfagen worden hierbij niet mee gerekend. Echter zijn er speciale uitzonderingen mogelijk in het geval dat familie wenst dat de overledene naar het buitenland gebracht wordt, waar hij of zij begraven kan worden, of bij een misdrijf. Informatie over het regelen van de begrafenis staat allemaal op www.begrafeniscrematie.nl, mocht je nog meer vragen hebben en nog gecondoleerd en sterkte er mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wet op de lijkbezorging bepaald dat iemand binnen 5 werkdagen na overlijden moet worden begraven, maar niet eerder dan na 36 uur.

Vanwege reigies en andere levensovertuigingen zijn daarop echter wel uitzonderingen mogelijk.

De 'snelste' manier om alles te regelen is een begrafenisondernemer te bellen, normaliter de dag van overlijden. Deze zorgt voor alles rondom de uitvaart, van de aflegging tot de organisatie van het afscheid, en kent alle mensen, wegen en regeltjes. Uiteraard gaan daar een paar flinke - vaak ook wel emotionele - gesprekken met de familie / nabestaanden aan vooraf, zodat alles zo veel mogelijk volgens de wensen (en het budget) van de overledene en nabestaanden wordt geregeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het best zo snel mogelijk, aangezien er vee dingen ook snel moeten worden geregeld, alleen al door het feit, dat een overledene maar een beperkt aantal dagen boven aarde mag blijven, alvorens begraven of gecremeerd te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
normaal gesproken binnen een week. ligt aan geloof, ligt aan verblijfplaats familieleden overzee.
hier is niet 1-2-3- een standaard antwoord op te geven.

eerst meer informatie
wilde de familie de overledene thuis opbaren,
welk geloof, waar wonen familieleden overzee (die moeten overkomen - vliegtickets regelen, krijgen voorrang op naam van begrafenisondernemer, die gebeld kan worden door vliegmaatschappij), was er al een begrafenisondernemer, was er een begrafenispolis, is er een familigraf of een algemeengraf.of is er sprake van een crematie ? rouwkaarten en lijsten met namen/adressen.
dat zijn de eerste vragen die opkomen.
en ik ben geen begrafenisondernemer.

eerst moet er dus een begrafenisonderneming gebeld worden , dat gebeurd gewoonlijk op de dag van overlijden, dan worden aan de hand van de verzekeringspolis zaken besloten die op de dag van de crematie/ begrafenis dienen te gebeuren en contact leggen met de betreffende kerk, indien noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lichaam mag als het is gebalsemd langer boven de grond blijven.
Dit is een nieuwe regeling wat eerst alleen gold voor het koninklijke huis.
Maar sinds ik meen 2010 voor alle overledene geld.
Het kost ongeveer 500 euro extra.
En de overledene kan langer worden opgebaard.
DE begrafenisonderneming kan jou hier meer over vertellen.
Voordeel is dat alles er natuurlijker uit ziet en dat er geen gebruik hoeft te worden gemaakt van koelplaten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is verruimd sinds Januari 2010 van 5 naar 6 dagen.
Bron Dela
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing