Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft autisme ook nadelen?

Ik weet niet precies wat autisme is, maar van alle keren dat ik las of heb gehoord wat autisme is heb ik nooit nadelen gehoord. Dus wat is autisme precies en wat zijn de nadelen er van? Of misschien zit ik helemaal verkeerd, dus vraag ik ook maar: Heeft autisme voordelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.6K
rebecca
14 jaar geleden
wat heb jij er over gehoord dan ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed punt, welke voordelen van autisme ken jij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na overleg met mijn gezinsleden, waaronder onze licht autistische zoon stellen wij voor de vraag om te draaien: Heeft autisme ook voordelen. Dit antwoord geef ik niet om een punt te scoren, maar meer om aan te geven hoe moeilijk het leven vaak is met een autist.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (14)

ehm..

Ik ken weinig voordelen..
Hooguit dat autisten SOMS extreem slim zijn.

Autisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis die zich kenmerkt door beperkingen in de sociale interactie, de communicatie en zich steeds herhalend gedrag. De stoornis is al aanwezig voor de geboorte, maar voor het derde levensjaar niet duidelijk zichtbaar, en het kan niet genezen worden. Een persoon met een ernstige vorm van autisme kan niet zelfstandig leven. Vroeger dacht men dat alleen mensen met een verstandelijke handicap autistisch konden zijn. Tegenwoordig wordt autisme als grotendeels onafhankelijk van de intelligentie beschouwd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem van mij aan dat het niet leuk is om autist te zijn. Sociaal zijn autisten vaak minder vaardig, waardoor ze moeilijker een plek in de samenleving kunnen vinden. Daarnaast vertoont men soms dwangmatig gedrag. Zie hieronder voor mee informatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Autisten kunnen zich niet zomaar in 'onze' wereld redden. Sommige zullen hun hele leven in verschillende instellingen moeten doorbrengen, andere redden het misschien met begeleid kamer wonen.

De heel beperkte voordelen wegen absoluut niet op tegen de nadelen. Neem het onbegrip binnen sociale situaties, het niet kunnen omgaan met veranderingen.

Ik ken een autist die als de bus 1 minuut te vroeg of te laat is niet in stapt. Laat staan als het busschema veranderd. Of als er iemand opbelt, of erger nog op visite komt. Hij zal nooit op zichzelf wonen, hij zal (waarschijnlijk) nooit een vriendin krijgen, hij zal een normale baan vinden, hij zal nooit een teamsport kunnen doen, hij zal nooit woordgrapjes snappen. enz, enz, enz, enz.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk heeft autisme nadelen. Het is een beetje afhankelijk welk vrom je hebt (Zelf heb ik asperger) maar de verhalen die je leest en hoort dat een persoon met ASS zich in deze maatschapij niet kan redden is lichtelijk overdreven.
Zelf heb ik bv een eigen onderneming; maar ook grotere bekende namen doen het goed. Wat dacht je van Bill Gates? Deze beste man heeft ook asperger.

Een groot nadeel is dat je inderdaad ziet dat mensen met autisme op sociaal gebied niet echt handig zijn. En ga je naar de klassieke vorm van autisme dan krijg je te maken met dwangmatig handelen, van slag zijn als er in de huiskamer een stekker andersom in het stopcontact zit etc.

Ieder mens heeft kenmerken van autisme in zich en men zal altijd dingen herkennen. Maar een echte autist ka het best zwaar hebben om overeind te blijven in de maatschappij. Belangrijk is dus om trucjes te leren om overeind te blijven.

Een makkelijk leesbaar boek is Begrip door inzicht. Als je dit leest weet je ook meteen waar ik last van heb.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Asperger is een aan autisme verwante stoornis. Met echt autisme kan iemand zelden normaal functioneren in onze samenleving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Asperger valt, net als PDD-NOS en klassiek autisme (De "versie" die jij bedoeldt) allemaal onder het ASS ofwel Autisme Spectrum Stoornissen.
Tegenwoordig spreekt men liever van ASS dan alles een aparte naam te geven. Conctreet betekend het dat alle vormen die onder ASS vallen onder de noemer autisme horen. Dus ook asperger is "echt" autisme. Waar alleen veel mensen aan denken als de het woord autisme horen is aan een persoon als in de film Rainman. En hierdoor wordt juist het beeld van autisme vertekend. Maar goed, ik weet niet wat je beter kan hebben; Klassiek of zoals ik, asperger. Soms denk ik wel eens; had ik maar klassiek autisme dan was het voor mij als persoon allemaal veel makkelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb zulke ideen ook weleens bij mensen met het syndroom van Down. Ze zien er bijna allemaal zo blij uit (en mogen in de jostiband spelen) dat ik soms jaloers kan zijn op dat simpele geluk, om hen heen is alles lastig, maar voor hen waarschijnlijk een stuk minder. Niet dat ik echt wil ruilen natuurlijk!
Autisme heeft geen voordelen, mensen met autisme hebben een blijvende en levenslange handicap. Al is de mate en vorm uiteraard bepalend in hoeverre mensen met autisme zelfstandig zijn en welke beperkingen ze tegen komen in het dagelijkse leven. Er zijn veel vormen van autisme, PDD-nos, MCDD, Asperger, klassiek autisme om er een paar te noemen. De beperkingen per diagnose zijn veelal verschillend maar als gezamenlijke noemer kun je zeggen dat iemand met autisme o.a. de wederkerigheid mist die een ander wel heeft m.a.w. men kan zich niet of moeilijk in iemand anders verplaatsen, kan eigen emoties niet benoemen of moeilijk uiten. Inderdaad hebben ze moeite met sociale contacten en zijn ze erg prikkelgevoelig. Het is dan ook van belang dat deze mensen een zekere mate van structuur in hun leven hebben om niet uit de bocht te vliegen. Ze nemen de wereld om zich heen op een andere manier waar en dat is vaak bedreigend of verwarrend. Toch zijn er gelukkig een heleboel autisten die met de nodige aanpassingen in hun omgeving, school of werk prima kunnen functioneren. Mijn zoon is 16 en heeft PDD-nos en een verstandelijke beperking. Toch gaat hij a.s. zaterdag bij de Hema solliciteren om een paar uur in de week vakken te gaan vullen. Samen een sollicitatiebrief en CV maken was makkelijk, ik heb hem uiteraard geholpen. Maar nu hij zelf persoonlijk moet langskomen en het woord moet doen is echt andere koek. We gaan maar even flink oefenen met het beantwoorden van vragen. Duimen jullie? Oh ja, kijk ook eens op de site autisme.nl daar kun je een heleboel op vinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige autisten zijn ergens heel goed in. Dat zou je als een voordeel kunnen zien als ze er in de praktijk ook iets mee kunnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Autisme heeft als heel groot nadeel dat je dikwijls door je omgeving of over of onder wordt gecommuniceerd. Zelfs niet autistische mensen worden daar stil van en kruipen weg in een eigen wereldje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
autisme heeft alleen maar nadelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten wat allemaal al genoemd is, kan het ook zo zijn dat je problemen hebt met de motoriek als je een aandoening hebt in het autistisch spectrum. Dit is tenminste bij mijn zoon (12 jaar + klassiek autist) het geval. Dit houdt o.a. in dat hij een aangepaste fiets heeft, met zijwielen. Het lukt hem nog niet om zonder zijwielen te fietsen. Ook heeft hij al ongeveer 5 jaar speciale zwemles, waardoor het hem sinds kort lukt om te zwemmen in het diepe bad. Zijn A-diploma heeft hij voorlopig echter nog niet. Zijn motoriek is stroef en onrijp. Alle evenwichtstaken zijn b.v. moeilijk voor hem. Alles kost hem veel moeite. Zijn ontwikkeling verloopt vertraagd.
Ook zit hij op een speciaal gymclubje, voor kinderen met een beperking.
Dit zijn dus ook nadelen die het hebben van autisme met zich mee kunnen brengen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een voordeel om in een "veilig" eigen wereldje te leven...
Ik vind het een nadeel dat anderen je hier uit willen trekken.
Het verschil is de weerstand. (door beide partijen)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou niet zeggen dat autisme alleen maar nadelen heeft!
ik werk met autisten en het niveau is erg verschillend.. dat moet je in ieder geval weten! autisten kunnen erg intelligent zijn, zoek maar eens voorbeelden op internet op van wetenschappers en uitvinders!

het nadeel is dat autisten erg veel prikkels binnenkrijgen waardoor ze veel met zichzelf bezig zijn. daardoor lijken ze zich af te sluiten van de buitenwereld. ze kunnen helemaal uit hun doen raken wanneer er iets gebeurt wat ze niet verwacht hadden. je begrijpt dus dat structuur en regelmaat erg belangrijk zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensenschuw en mensenvrees zijn de ergste nadelen van autisme
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het belangrijkste nadeel is het zich niet kunnen verplaatsen in de ander. Het gevolg daarvan is dat je sociale beroepen als leraar, hulpverlener, etc. niet kunt uitoefenen en ook problemen hebt in relaties. Nu kunnen heel veel mensen dat niet, maar die kunnen dat nog leren. Autisten kunnen alleen regels leren.
Het voordeel is dat autisten aandoenlijk eerlijk zijn, juist omdat ze zich niet kunnen verplaatsen in jou.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraagt eigenlijk of JIJ kan lopen over de (spreekwoordelijke) onbekende weg.

Autisme bestaat, net zoals vele andere verzameltermen, uit vele aspecten. Door het te stellen als ziekte, kan je eruit afleiden dat hieraan symptomen verbonden zijn.

Wijzer lijkt me om dus te vragen: a) wat zijn symptomen en b) welke symptomen zijn doorgaans typisch voor autisten, maar juist NIET voor andere 'ziekten'. Dat laatste is ook nodig, omdat je anders roekeloos uitspraken doet.

Ben je onbekend met beide, dan lijkt het mij onnavolgbaar om weloverwogen 'voor-' danwel 'nadeel' vragen te stellen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Immers, een evaluatie (voor- en nadelen) over iets onbekends is onzin. Toch?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding