Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik om te leren beter vroeger opstaan of uitslapen?

Hoi, ik vraag me af of ik morgen tijdens deze vrije dag beter kan uitslapen of vroeger kan opstaan. Dit om op voorhand te leren voor komende examens.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Morgenstond heeft goud in de mond......

Het hangt er een beetje vanaf, sommige mensen zijn echt ochtend mensen en presteren daarom ook beter 's morgens vroeg, maar andersom kan ook.

Wat je kan doen is om 9 uur opstaan, een lekkere wandeling maken, is je hoofd helemaal fris en leeg......kan je het daarna volstoppen met kenis.
Neem regelmatig pauze en ga dan als het even kan naar buiten en zorg voor wat beweging.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er een beetje van af of je een ochtend- of een avondmens bent, of geen van beide uitgesproken. Over het algemeen is het prettiger altijd het zelfde ritme aan te houden (dus op vrije dagen niet meer dan een uur ongeveer later opstaan dan op werk/schooldagen) om niet te vel 'jetlag' op te lopen. Uiteraard betekent dat ook dat je 's avonds niet meer dan een uurtje later dan normaal je bed in moet.

Heb je normaliter niet echt problemen met opstaan en ben je 's avonds voor twaalven gewoon moe, dan is gewoon op de normale tijd (dus vermoedelijk vroeg) het gezondst en het makkelijkst. De gemiddelde mens gedijt nu eenmaal uitstekend bij een vast ritme.

Toegevoegd na 9 minuten:
En wat de relatie met leren betreft : hoe lekkerder je in je vel zit, hoe beter je kunt leren. Rust en regelmaat zal daar ongetwijfeld aan bijdragen, hoe ouderwets het ook klinkt. Vroeger opstaan en dat ten koste laten gaan van je nachtrust is natuurlijk nooit een goed idee.

Of je 's morgens of 's avond beter kunt leren, hangt weer af van of je een ochtend- of avondmens bent ; daar is dus moeilijk iets algemeens over te zeggen. Mijn persoonlijke ervaring is : hoe frisser, hoe beter. (Maar ik ben dan ook een uitgesproken ochtendmens).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk maakt het niet zoveel uit, om goed uitgerust te zijn, heb je elke nacht in elk geval 5 uur slaap nodig, om in elk geval genoeg rust te krijgen. Echter is 8 uur een gemiddelde wat iedereen aan slaap nodig heeft. Hierop kun je jezelf trainen, door pas te gaan slapen als je écht slaap voelt, zodat je binnen 30 minuten in slaap valt en 8 uur later, dan dat je naar bed bent gegaan, je wekker te zetten.

Dit systeem kun je vervolgens ook weer toepassen om vroeger je bed uit te komen. Stel je hebt straks examens om 8.30 uur op school en je moet er om 7 uur uit, begin dan de week voor je examens al met om 23.00 uur te gaan slapen en dan je wekker te zetten op 7 uur, en dan er ook écht uit t egaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing