Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe stop je met jezelf te vergelijken met anderen, jezelf te beoordelen op basis van wat anderen presteren?

Het heeft niets te maken met een laag zelfbeeld, maar met de neiging om met anderen te concurreren en diép teleurgesteld te zijn bij "verlies" (en gewend te zijn meestal op de 1ste plaats te staan).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch zit achter het Prinsesje- / Diva- / de Beste willen zijn m.i. vaak een laag zelfbeeld. Beter willen zijn (perfectionistisch) dan een ander omdat je niet tevreden bent met wie jij bent. Oftewel: je vindt jezelf niet goed genoeg.
Is dat moeilijk voor je om te erkennen, of zie ik het totaal verkeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp je punt, maar ik heb nooit last van een minderwaardigheidsgevoel; ik zeg nooit tegen mezelf dat ik niet goed genoeg ben, maar wel dat ik het beter kan. En ook geen prinsjesgedrag, dat doet me denken aan 'de beste willen' zijn op materieel gebied, dat vind ik kortzichtig. Het gaat eigenlijk vooral om het behalen van de beste resultaten op het gebied van carrière. Wat soms averechts werkt bij 'verlies'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, dank voor je reactie.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Inderdaad niet een te laag zelfbeeld maar een flinke dosis perfectionisme lijkt mij hier de moorzaak van.
Jij wilt alles beter doen en dat lukt vaak en als het niet lukt ben je teleurgesteld. Waarom? Omdat je dat als falen voelt.
Maar nu de oplossing, soms helpt het om iets nieuws te gaan leren, bv een muziek instrument spelen of sporten, dan leer je dat jij ook fouten maakt en er anderen zijn die het allemaal véél beter kunnen. Leet accepteren dat je niet volmaakt bent, dat is niemand.

succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon niet meer doen. Je kan niet overal altijd de beste in zijn.
En als iemand anders ergens beter in presteert, wil dat nog niet zeggen dat die persoon dan ook meer waard is dan jij.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Grappig dat je zegt dat het niks met laag zelfbeeld heeft te maken. Concurreren met anderen om zelf de beste te zijn in wat dan ook met daarbij teleurstelling als dat niet lukt.

Heeft naar mijn idee wel degelijk te maken met een negatief zelfbeeld onder een laag Angst. Waarom mag je niet verliezen? En wat zegt dat over jou?

Heel menselijk alleen je hebt zelf denk ik wel gemerkt dat het niet werkt.

Ik heb zelf veel gehad aan de boeken van Eckhart Tolle
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image