Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (1)

BIj een BMI van 20 of lager ben je mager, maar een officieel (medisch, gevaarlijk) ondergewicht heb je inderdaad bij een BMI onder de 18,5.

Net zoals je met een BMI van 27 wel te dik bent, maar pas een medisch overgewicht (obesitas) hebt bij een BMI van 30 of hoger.

Dan zin dus echt de grenswaarden al overschreden.
Een ondergewicht echter is veel eerder echt gevaarlijk dan overgewicht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Let wel : BMI-waarden zijn gemiddelden. Voor veel mensen kan een paar puntjes je hoog of te laag nog best goed zijn, waar anderen beter wat onder de maximale / boven de minimale grens kunnen blijven. Dat hangt onder meer af van je bouw, aanleg, vet/spier-verhouding en dergelijke.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn BMI is nu rond de 14(is nog lager geweest )
en ik zou voor een gezonde BMI tussen de 14 en 20 kilo moeten aankomen.
Ik snap niet waar dat verschil van 6 kilo aan ligt,misschien aan je lichaamsbouw?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ; je lichaamsbouw, je spier/vet-verdeling (want spieren zijn zwaarder dan vet), de activiteiten die je onderneemt op een dag, maar ook : de marge van wat je MAG wegen is best klein. Dus als je 30 kilo zou aankomen, zou je misschien alweer te zwaar zijn. Ik weet niet precies wat je weegt en hoe lang je bent natuurlijk, maar stel je bent 1.70. Dan mag je tussen de 60 en 70 kilo wegen (BMI tussen 20 en 25). Weeg je nu 40, (BMI 14 volgens tabel) dan zou je zelfs 20 tot 30 kilo aan mogen komen - maar dus niet meer. Als je geadviseerd is tussen de 14 en 20 kilo aan te komen, is dat echter absoluut minimaal, om weer een gezond gewicht te hebben - waarbij 20 beter is dan 14. Maar eerlijk is eerlijk, dat is al een hele prestatie. Je moet de lat ook niet te hoog leggen. (Wil je mooi in het midden van het tabelletje uitkomen, dan zou dat dus zo'n 22 tot 25 kilo zijn).

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding