Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is tea tree olie? wie heeft er ervaring? en helpt het tegen puistjes?

ik heb veel puistjes tot aan mijn schouders en ik wat antwoorden beken bij de vragen wat helpt nou het allerbest tegen puistjes? en wat helpt er tegen puistjes? en ik zag een best vaak het antwoord: tea tree olie helpt heel erg goed en je moet is tea tree olie proberen dus wie heeft er ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

'Tea Tree olie is essentiële of etherische olie dit wil zeggen olie die puur natuurlijk en onverdund is en afkomstig is van de Tea Tree boom.
Tea Tree olie is een complexe samenstelling van om en bij de 100 werkzame stoffen, waaronder tot 60 % alpha-terpenen, gamma-terpenen, cymene alpha-terpineol, sesqui`terpenen, sesqui`terpenen alcohol en tot 6% teroïnenol en cineol.

Zoals elke essentiële olie, is Tea Tree heel krachtig. Wat echter wetenschappers zo fascineert, is dat deze olie meer kracht en effectiviteit heeft dan andere essentiële oliën.

De anti-bacteriële werking heeft ie te danken aan het feit dat ie in vet oplosbaar en vetoplossend is. Hij dringt diep in de huid en het daaronder liggende weefsel door. Daardoor doodt hij schimmels, virussen, bacteriën en maakt het gif van vele insekten neutraal.

Antiseptisch is het ook zelfs 12 x meer dan Fenol, wat een algemeen voorkomend desinfectiemiddel is in de meeste EHBO-kasten.

Als je de olie aanbrengt op je huid, ervaar je hoe verdovend die werkt. Het stilt effectief pijn en het kan gebruikt worden bij schaaf-, snij, en brandwonden, insectenbeten, puisten, acné, wratten (of in het algemeen huidirritaties) en littekens. Het kan zelfs gebruikt worden bij vaginale infecties en haarroos. Ook bij verkoudheid en keelpijn kan je de olie oplossen in heet water en er boven gaan hangen of het op je hoofd doen. De olie stimuleert je eigen afweersysteem.

Je kan de olie rechtstreeks aanbrengen op de te behandelen plaats, compressen in de olie leggen en aanbrengen of enkele druppels op een watje aanbrengen en zo deppen. Bij mensen die de olie niet puur verdragen, kan er een basisolie zoals bijvoorbeeld olijfolie worden gebruikt om de Tea Tree mee te vermengen. De manier van gebruik is afhankelijk van wat je juist wil behandelen en je persoonlijke voorkeur. Je kan je verdraagzaamheid van de olie testen door een druppel op je handrug aan te brengen voor je het in grote hoeveelheden gebruikt'.

Dus als antwoord op je vraag; zoals ik heb terug gelezen kan tea tree olie goed werken!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theeboomolie (of Tea tree olie) is een etherische olie die door stoomdestillatie uit bladeren van de Theeboom (Melaleuca alternifolia) wordt verkregen. Deze boom is inheems in het noordoostelijk kustgebied van Nieuw-Zuid-Wales, Australië.

Het lijkt een hormoonachtige werking te hebben, en zou dus kunnen helpen bij jeugdpuistjes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik lees dat er ook een antiseptische werking aan wordt toegeschreven.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen bij mijn zoontje (al weer jaren geleden) hoofdluis op school heerste, kreeg ik als advies zijn haar te behandelen met enkele druppels tea tree oil door de champoo te mengen. Hij heeft nooit hoofdluis gekregen als enige in zijn klas! Als je zo'n flesje koopt, zit er in het omhulsel een fantastische beschrijving en toepassingshandleiding en sindsdien heb ik altijd zo'n flesje in huis, omdat het ook erg handig is bij verkoudheid.
Een druppeltje op een tissue en je kunt weer ademen bijv. of een druppeltje in een verdamper en de kamer ruikt heerlijk fris en je knapt er zelf ook van op.
Nu heeft mijn zoon een gevoelige huid en had toen aangeboren eczeem, vooral in de winter. Hij kon het toen niet goed verdragen puur op de huid, nadat ik er eens een puistje had mee aangetipt, toen hij in de pubertijd kwam. Zijn huid raakte toen geïrriteerd, maar als je een normale gezonde huid hebt, dan kan je het onverdund aanbrengen. Bij insektensteken doe ik dat altijd en heb geen problemen.
Bij mijn zoon heb ik toen 6 druppels op 1 liter gekookt, afgekoeld water genomen en dit hielp uitstekend om zijn huid goed te reinigen. van puistjes was hij zo af!
Je kunt een allergische aandoening of andere huidirritatie ook goed behandelen met 8 druppels in 10 ml. jojoba olie en er de plaatsen meermaals op een dag mee insmeren.

Als je verder een normale huid hebt, kan je acne ook goed behandelen hiermee. Doe 1-2 druppels op een vochtig watje en dep de huid hier 3x daags mee of stip vurige plekjes aan met pure tea tree oil middels een wattenstaafje.

Gebruik het alleen als het nodig is, maar blijf het met respect benaderen. Het is een krachtig middel.
De natuur is nu eenmaal krachtig, houd daar rekening mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding