Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de GV-verslaving die sommigen van ons hebben (waaronder ik...), een 'gezonde' verslaving?

Je wordt er niet dik van, krijgt er geen kanker of andere enge ziekte van en als je af en toe eet en slaapt tussen door ga je er niet dood aan. Probleem is als je een baan hebt, dat die eronder zou kunnen lijden, maar dat laat ik maar even buiten beschouwing, want ook daar ga je niet dood van, hooguit word je er werkloos van en moet je het met minder geld doen, maar je hebt dan wel meer tijd voor GV... ;-)
Dus de vraag: Is GV-verslaving een gezonde verslaving?

Toegevoegd na 24 minuten:
Oh ja, ik vergat nog te noemen dat het (naast je internetabonnement) geen geld kost.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (15)

Hahaha ik vind van wel. Al krijg ik er een behoorlijk zitvlak van als ik niet op pas. Dus veel bewegen voor en na het GV-en en dan weer lekker zitten;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zolang je in je normale leven normaal funcioneerd is het niet zo erg lijkt me.

en ja als je je er goed bij voelt is het gezond hoor we leren hier wel veel toch ;)
15 jaar geleden
Ja natuurlijk, je oefent denksport... En je leert ervan...

Er is wel een maar, mensen die verslaafd zijn aan internet, dus zoiets als GV zijn wel meteen HEEL hardnekkig verslaafd, omdat deze vorm van verslaving niet herkend wordt als iets negatiefs, terwijl drugs- sigaretten- en alcoholverslaafden echt wel weten dat ze niet goed bezig zijn... Dus die weten dat het slecht is en dat is niet zo bij internetverslaafden... Maar het is niet slecht, als je toch een beetje gaat bewegen tussendoor...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
jazeker wel!
het stimuleert tot opzoeken en nadenken, en het verruimt de blik.
op het forum van gv zit een gezellige community.
ik kan me slechtere verslavingen indenken :)
Rieneke1
15 jaar geleden
Dat ligt aan de mate van verslaving. Op zich vind ik GV alleen maar leuk. Een hoop leuke, grappige, interessante, vreemde maar over het algemeen heel veel lieve en open-minded mensen. Je leert er wat van, men is bereid je te helpen (ook al is het virtueel) als je ergens mee zit. Allemaal erg positief.
Pas als het andere belangrijke zaken negatief gaat beinvloeden dan is er een probleem. Zo lang je je prioriteiten weet te stellen dan kan het geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In ieder geval wordt je er niet dommer van.
Maar is niet iedere hobby een verslaving,ken mensen die zijn het hele weekend met de puzzels uit weekendbijlage van de krant bezig,is ook een vorm van verslaving.
Bij mij is het juist wat minder geworden als in het begin,voor een paar maanden terug kon ik niet eens meer rustig een film kijken op tv.
Ik wilde iedere keer maar kijken of geen nieuwe vraag was,maar dat is nu afgelopen.
Kan er nu ook uren vandaan blijven.
Aan de andere kant kijk ik nog elke dag,en als je iemand een week niet ziet of helemaal niet meer dan vraag je jezelf toch wel eens af is er wat met die persoon.
Gisteren was er iemand die tussen het eten koken door nog vragen beantwoordde,die tijd heb ik ook gehad,maar nu niet meer.
En ik zou mijn werk echt niet op willen geven voor hele dagen GV.Nee echt niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn GV "verslaving" is wel wat minder geworden, maar ik blijf er zoals nu toch even langer voor op, terwijl ik eigenlijk moe ben en naar bed wil.
Ik vind het geen ongezonde verslaving, ik ken veel ergere.
Maar afentoe sluipt er wel eens een periode tussendoor dat ik toch heel graag even de site opga terwijl ik nuttiger dingen kan doen. Maar anderzijds zijn er ook de momenten dat ik even helemaal vrij neem om hier te lezen en rond te kijken en eventueel een vraag te beantwoorden.
Verder was het een tijdje geleden erg druk met allerlei dingen, toen dacht ik er absoluut niet aan, dus er is een redelijke balans, alleen keek ik wel even elke dag een paar minuten, en dan ging ik weer snel door met andere dingen.
Welterusten!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja in min of meerdere mate wel, hoewel bij mij het vaak na een poos vanzelf minder wordt.!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heel veel tijd met iets bezig zijn is niet erg als je je er prettig bij voelt en als het je functioneren als vader, als partner, als werknemer, etc. niet belemmerd. Het wordt pas een probleem als je er mee wilt stopppen en het lukt niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij impliceert het woord 'verslaving' altijd dat het ongezond is. Simpelweg om de reden dat elke vorm van lichamelijke of psychische afhankelijkheid 'niet gezond' is. Misschien moet je je niet afvragen hoe goed of slecht het vele GV'en voor je is, maar of je uberhaupt ergens 'verslaafd' aan wilt zijn.

Ik heb even de definitie van 'verslaving' van wikipedia gehaald

"Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten. Het gedrag van de persoon is voornamelijk gericht op het verkrijgen en innemen van het middel, of het handelen naar de gewoonte, ten koste van de meeste andere activiteiten. Als het lichaam deze stof of gewoonte dan moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon."

Vraag jezelf dus af of je echt verslaafd bent. En daarna of je dat wel wilt. Want zelfs al zou veel GV'en gezond voor je zijn, als je het superveel doet gaat die tijd toch ten koste van andere dingen die je zou kunnen doen.

Veel succes!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
GV: een heel aardige, interessante, leerzame bezigheid!
een 'gezonde' verslaving wat mij betreft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of het een gezonder verslaving is hangt af van de mate waarin je ervan afhankelijk bent.
Het kost, als je alle vragen wilt lezen en / of beantwoorden ontzettend veel tijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verslaving + gezond, dat gaat niet samen volgens mij.
Het is een minder slechte verslaving zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je ergens een slaaf van bent is het niet gezond.

Om veel met GV bezig te zijn is wel leuk, maar zodra je er een slaaf van bent vind ik het niet gezond. Als je GV altijd verkiest boven iets anders en als je terwijl je met iets bezig bent ondertussen zit te verlangen naar GV, moet er toch wel wat gebeuren denk ik.

Ik vind het leuk. Ben er bijna iedere dag een uur mee bezig, dan is het weer klaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op het moment dat het mijn dagelijksleven zou gaan verhinderen en beïnvloeden is het een verslaving. Als je aan niks anders meer kan denken als GV .Naast GV doe ik gelukkig ook veel dingen zoals werken en andere prive activiteiten. Het is voor mij meer een ontspanning en zie ik het niet als een verslaving. Maar een prettig tijdsverdrijf als ik thuis ben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing