Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoeveel uur van te voren mag je alcohol nuttigen als je onder narcose moet op maandag??

ik heb namelijk zaterdagavond een feestje, en die maandag word ik om 11 uur aan mijn voorste kruisband geopereerd doormiddel van volledige narcose. Hoeveel uur van te voren mag ik geen alcohol drinken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je met "nuchter blijven voor de operatie" niet bedoeld dat je geen alcohol mag drinken. Bij operaties betekent 'nuchter' dat je helemaal niets mag drinken, ook geen water.

Als het goed is heb je van het ziekenhuis uitgebreide documentatie meegekregen wanneer je wel of niet mag eten en drinken (dat geldt voor alle dranken).

Als je de volgende dag wordt geopereerd is het sowieso onverstandig om alcohol te drinken die avond ervoor. Natuurlijk zal een glas wijn of bier niet een probleem zijn, maar matig nog veel meer dan normaal. Je lichaam krijgt toch al een en ander te verwerken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Algemene richtlijnen voor 'nuchter zijn' voor de operatie:

------------------------
tot 8 uur voor de operatie: volledige maaltijd. U mag alles drinken, bij voorkeur geen alcohol

8 - 6 uur voor de operatie

1 boterham of cracker of beschuit zonder boter met jam of ander zoet beleg

u mag heldere vloeistoffen zoals water, thee, appelsap, zwarte koffie zonder melk, vruchtensap zonder pulp, koolzuurhoudende dranken, GEEN zuivelproducten, geen alcohol

6 - 2 uur

u mag niets meer eten

u mag heldere vloeistoffen zoals water, thee, appelsap, zwarte koffie zonder melk, vruchtensap zonder pulp, koolzuurhoudende dranken, GEEN zuivelproducten, geen alcohol

2 - 0 uur

u mag niets meer eten

u mag nog 1 glas water om uw premedicatie in te nemen

U mag kauwgum en tabak gebruiken tot 2 uur voor de operatie.

Wanneer u niet weet hoe laat u wordt geopereerd, houdt dan het tijdstip van opname aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij mijn operatie werd geadviseerd om
Een week voor de tijd te stoppen met
Asprine, alcohol en andere bloedverdunnende middelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing