Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn oordopjes schadelijk voor de oren? Ik gebruik ze elke nacht, gezien mijn partner vreselijk snurkt.

De oordopjes, zijn voor mij zeer noodzakelijk, omdat ik de nacht nl ook graag slapend door zou willen brengen. Door de dopjes heb ik wel behoorlijk last van verstopte oren, omdat het oorsmeer telkens het oor in wordt gedrukt en bovendien is mijn gehoorgang gaan irriteren, waardoor het behoorlijk is gaan jeuken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allemaal nuttige antwoorden. Jammer van de "minnaar" die alle antwoorden ongemotiveerd zit te minnen!!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb er tinitus door gekregen. Bacteriële infectie veroorzaakte schade aan het middenoor wat overgegaan is in chronische tinitus.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (5)

Ik ken ook iemand die oordoppen gebruikt
Diegene moet om het jaar zijn oren uitlaten spuiten omdat al het oorsmeer naar binnen wordt geduwd maar verder heeft ie nog helemaal geen problemen

Als je slechter gaat horen moet je even langs de huisarts die bepaald dan meestal wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Bij goed gebruik zijn oordopjes niet schadelijk.

Oordopjes zijn bij goed gebruik ongevaarlijk.
Op het trommelvlies staat van buiten (via het oor) en van binnen (via de buis van Eustachius, en de mond en neus) dezelfde luchtdruk, namelijk die van buiten. Hierdoor staat het trommelvlies mooi 'recht'.
Als de druk nu van buiten verhoogd wordt door bijvoorbeeld het onjuist inbrengen van een oordopje, ontstaat overdruk aan de buitenzijde waardoor het trommelvlies naar binnen bol gaat staan. Dat doet pijn.
Daarom moet je bij het inbrengen van de pug ervoor zorgen dat de lucht die in je oorgang zit kan ontsnappen (hoor je als een sissend geluidje) door voorzichtig de plug in te brengen en er dus geen overdruk kan ontstaan.

Dan kan er niets gebeuren, en dat staat als het goed is ook in de gebruiksaanwijzing of heeft de winkel je goed uitgelegd...

En verder zijn er natuurlijk veel verschillende soorten oordopjes.
Zelf gebruik ik al 40 jaar (echt waar!) de oordopjes, de wasbolletjes van Ohropax.
Zoals ze in het doosje zitten knip ik ze doormidden. Dan moet je ze een beetje kneden en voorzichtig in je oor brengen. Ik gebruik dezelfde best lang.

Verstopte oren heb ik er nooit van.
Ik heb wel eens het gevoel dat ik mijn oren eens zou moeten laten uitspuiten (zegt mijn man ook [lol] ) en daarvoor kun je bij ons terecht bij de huisdokter. Een paar dagen druppelen en dan spuit de doktersassitentie je oren uit.

Als je oorgang is gaan irriteren gebruik je dus
de verkeerde oordopjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wie zit hier weer al die rare minnetjes uit te delen? dit antwoord is toch gewoon ok? net als die van mij trouwens ;)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wel degelijk niet zonder risico. Ik heb er tinnitus door gekregen.
Ik heb ook jarenlang oordopjes gebruikt ivm
Hevig snurkende partner en heb naast de jeuk erg last van drukkend gevoel in oren dat mijn tinnitus is verhevigd.ik kon de dopjes niet meer verdragen.partner bij kno arts geweest en nu heeft hij snachts een soort beugel in waardoor hij niet meer zo snurkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou mogen vragen wat tinnitus is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tinnitus is geluiden in het oor,oorsuizen,brommen ,fluiten etc. ik heb constant een hele harde hoge piep toon rechts en later kreeg ik links eerst vol gevoel in het oor en nu hoor ik daar constant mijn bloed stromen op het ritme van hartslag erg moeilijk.
Mischien een idee om je partner ook eens langs de kno-arts te laten gaan? met zo'n bit in komt de onderkaak naar voren waardoor de heug niet meer heen en weer kleppert wat het hevige gesnurk veroorzaakt.
Nee, het zou niet schadelijk moeten zijn. Maar als je oren geïrriteerd raken dan is dat wel een teken dat er iets niet helemaal goed zit.

Wat voor dopjes gebruik je? Omdat het irriteert kan het zijn dat ze niet helemaal goed passen. Je hebt van die schuimdingen die je kunt uitrollen, in je oor stoppen en die dan weer uitzetten. Ik heb ze wel eens bij een race in een dicht stadion ingehad, maar dat zat helemaal niet lekker en sloot ook niet goed af en deze moest ik erg diep duwen om er wat aan te hebben.

Wat je zou kunnen doen is oordopjes op maat laten maken. Ze spuiten dan een goedje in je oren, laten dat uitharden en dan heb je oordoppen die precies op maat zijn (zie foto). Die gaan ontzettend lang mee, dus het is in het begin even een uitgave, maar daarna heb je er jaren plezier van. Omdat ze precies gevormd worden naar de vorm van je oor heb je hierbij als het goed is ook geen irritatie van. Als je ze dagelijks (nachtelijks) gebruikt lijkt me dat wel de moeite waard.

Als je dat wil kun je het bij hoorwinkels (zoals van Boxtel) en ook bij veel opticiëns laten doen. Als er gehoorapparaten verkocht worden, kunnen ze er vaak ook oordoppen op maat maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik al jaren oordopjes. In het begin had ik vaak last van verstopte oren. Ik gebruikte toen van die wassen oordopjes. Daarna ben ik overgestapt op van die schuimoordopjes. Geen last meer van verstopte oren maar soms jeuken ze wel en het gebeurt zelfs dat ik er wakker van wordt omdat ze 'verschuiven'.
Verder is een snurkende partner zeer vervelend.
Mijn vriend snurkt ook en geen enkel oordopje dat daartegen bestand is!
Wij moeten dus noodgedwongen apart slapen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image