Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bloed van iemand anders gekregen. Wat nu?

Ik had volgens mij wat bloed op mijn hand. Ik betwijfel zelfs of het bloed was. Ik dacht in eerste instantie dat het nog curry was van mijn frikandel broodje dus ik likte het even weg, maar nu betwijfel ik of het geen bloed was?

Frikandel broodje at ik op mijn werk op en thuis zag ik het en dacht in eerste instantie dat het curry was. Misschien is het het ook, maar ik weet niet zeker. Ik denk achteraf nu 70% bloed en 30% curry.

Ik weet nu echt niet wat ik moet doen. Hopelijk heb ik nu geen ziekte zoals SOA of AIDS. Ik maak me kapot veel zorgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

De betekenis van SOA is Seksueel Overdraagbare Aandoening. Jij hebt geen seks gehad maar slechts een broodje frikadel gegeten. Er kán geen overdracht van een aandoening zijn geweest!
Amadea
12 jaar geleden
Geen zorgen,door gewoon wat bloed op je hand ga je geen aids of een soa oplopen.Trouwens van dat bloed ook komt,de meeste mensen zijn gewoon gezond.
fremar
12 jaar geleden
Je maakt je zorgen en als je je zorgen maakt moet je je huisarts bellen. Dat is iemand die er voor doorgeleerd heeft en kan inschatten of jij iets moet ondernemen of niet.

Je kunt niet uitgaan van de antwoorden die hier gegeven worden, het zal ook je zorgen niet kunnen wegnemen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt dus niet uitgaan van dat er niets aan de hand is omdat het volgende advies geldt:

"In Nederland wordt in de aids-voorlichting al jarenlang benadrukt dat orale seks waarbij sperma of (menstruatie) bloed in de mond komt onveilig is. "

De kans is natuurlijk heel klein dat het bloed was, dat de ander een ziekte heeft, dat die ziekte niet door jouw speeksel aangepakt is en dat jij nu ziek wordt maar zoals ik al zei: zorgen maken = huisarts bellen!

Proef je werkelijk geen verschil tussen saus en bloed?

Toegevoegd na 6 minuten:
Je kunt ook anoniem je huisarts bellen hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het echt bloed was, heb je een kleine kans op een SOA, ga, al is het alleen maar om je gerust te stellen, naar de huisarts om je te laten testen.
Het verschil tussen curry en bloed moet je toch wel proeven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ziek worden van bloed gaat niet zo makkelijk. Pas als je bloed in een wondje krijgt moet je je zorgen maken. Daarbij heb ik ook een keer gehoord dat opgedroogd bloed niet meer gevaarlijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent 17 jaar en je maakt je te veel zorgen.
Gezien je andere vraag, maak jij je extreem veel zorgen voor iemand van jouw leeftijd.
Een zorgelijk leven is ongezonder, dan wat bloed oplikken.

Om je zorgen weg te nemen, kijk naar deze link:
http://www.aidsfonds.nl/hiv_en_aids_artikel/wat_is_hiv_hoe

Het enige wat eventueel in aanmerking zou komen is nr. 5:
Prik- snij- en spatongelukken.
Deze vormen van besmetting komen weinig voor. Dergelijke ongelukken gebeuren niet vaak en wanneer zij gebeuren, dan is het risico op hiv klein. Hiv kan slechts enkele minuten overleven buiten het lichaam en bij een ongeluk prikt iemand zich meestal niet in een ader waardoor het virus niet rechtstreeks in de bloedbaan komt. Met name medisch personeel krijgt met dit soort ongelukken te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing