Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Teveel gewichtsverlies zonder iets te doen?

Hoi,
Ik heb zonder veel dingen te doen die veel energie kosten gewichtsverlies. Ik ben nu 1.75 en ik weeg 51 kg. Ik ben wel altijd dunner geweest. Ik reis elke dag met de bus en fiets nooit, dus daar zou het niet aan kunnen liggen. ik eet bijna nooit fastfood maar wel heel veel fruit en salades. Als ik een grotere maaltijd gegeten heb ( ook lunch etc.) moet ik ook na ongeveer 15 minuten naar de wc omdat ik een ontzettend snelle stofwisseling heb. Dit vind ik zelf ook heel vervelend. Ik denk wel dat het hier aan ligt.. Door dit gewichtsverlies voel ik me ook snel vermoeid en heb moeite met dingen die veel energie kosten. Ik ben er hierdoor ook niet helemaal met mijn hoofd bij. Heeft iemand misschien enige tips waardoor mijn stofwisselingen wat minder snel wordt, of weet iemand misschien wat dit is? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
12 jaar geleden
Wat eet je precies allemaal op een dag?
Want je kunt niet leven op alleen fruit en wat sla. Ga sowieso naar de dokter toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt dat je na 15 minuten na een grotere maaltijd al naar het toilet moet.
Is deze ontlasting verder wel normaal?
(geen gasvorming of dunne ontlasting) Daarnaast zou je een keer kunnen kijken hoe lang het duurt. Bij bijvoorbeeld bietjes is het vaak goed te zien.
Als het te snel gaat, dan heeft je lichaam weinig tijd om voedingsstoffen op te nemen. Eet je vegetarisch?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Hup, naar de dokter! Die is, volgens mij de enige die hierop een goed antwoord kan geven!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo te zien is jouw last, een droom voor velen.

Zoals de vorige persoon zegt, heeft een dokter hier een preciezer antwoord. Wat ik je kan meegeven is dat het belangrijk is voor een energierijke en evenwichtige maaltijd. Natuurlijk zijn fruit en salades gezond, niks mis mee.

Alleen heb je ook voedingsstoffen nodig die je energie geven, zoals koolhydraten en calorieen. Deze kan je vinden in brood, vleeswaren, en vis. Om je stofwisseling bezig te houden is het verstandig om meerdere kleine maaltijden op een dag te nuttigen. Ook een mueslireep als tussendoortje geeft energie en zorgt ervoor dat je stofwisseling bezig blijft.

Voor meer informatie verwijs ik je naar je huisarts, die kan contact opnemen met een dieet die hier meer verstand van heeft.

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja ....
als je geen vlees eet en/of geen vis en geen zuivel , dan kun je uiteindelijk een tekort aan B12 krijgen.
Met alle gevolgen van dien.
(lees maar eens de linkjes die ik erbij plaats)

Maar zelfs als je wél vlees/vis en zuivel eet kun je een tekort oplopen ...
Dan neem je het niet uit je voedsel op. Eveneens met alle gevolgen van dien. :S

Zo is bij mij na járen van aanklooien een ernstig tekort aan magnesium en een B12-tekort geconstateerd.

Zelf kon ik ook ALLES eten wat los en vast zit ... ik kwam letterlijk geen grammetje aan ... viel eerder af.
Sinds behandeling (met injecties!) ben ik flink aangekomen, ik voel me véél beter!
Ben niet meer voortdurend moe en kan weer (redelijk) functioneren zoals dat hoort!

veel succes en sterkte!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je raak schiet door het in de richting van tekorten te zoeken. Een mens is geen konijn en heeft meer nodig dan salades en fruit om gezond te blijven. +1
Ritsuka
12 jaar geleden
Ben ik het ook mee eens kees
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank jullie wel :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 en als aanvulling: een (te) snelle stofwisseling kan ook een teken zijn van een te snelle schildklier. Dit is net als vitB12 en andere tekorten vaak in het bloed te meten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik eet ook vlees boterhammen etc. Alles wat een mens gewoon nodig heeft. Maar mer hoofdzaak eet ik vooral fruit en salades.. Dus ik denk niet dat ik een tekort heb.. Ik ga regelen om deze week nog naar de doktor te gaan. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schildklier ... je hebt inderdaad gelijk ... dom dat ik daar niet aan heb gedacht ...
Dat kan ook (mede) de oorzaak zijn ...
Hoewel ik denk dat de klachten dan wel ietsje anders zouden zijn ... maar inderdaad, je kunt het niet uitsluiten.
@ Tanishaaaa:
Overigens wil ik zelf ook nog iets toevoegen:
B12tekort heb je niet alleen bij een waarde ONDER de 150 zoals de meeste artsen zeggen ... *zucht*
En een tekort kun je óók krijgen terwijl je gewoon gezond eet!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies vitB12 tekort kan ook bestaan zonder dat er bloedarmoede is! Meeste artsen denken pas aan vitB12 tekort als er ook bloedarmoede is. Maar bij sommige mensen is er al voor die tijd een zenuwprobleem, of zijn er andere lichamelijke klachen. Waar ik verder nog aan dacht: coeliakie.
Ook een probleem dat te weinig aandacht krijgt. Komt veel vaker voor dan gediagnosticeerd. Vroeger dacht men dat je het van kinds af aan moest hebben. Inmiddels weet men dat je het ook op oudere leeftijd kan krijgen en dat bij volwassenen de klachten veel minder duidelijk zijn dan bij kinderen. Zie ook in deze link:
http://internet-extra.vumc.nl/communicatie/nieuws/synaps/index.html?../synaps46/coeliakie.html~hoofd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zou inderdaad ook nog kunnen schildklier ;)
bedankt voor de link, ook ik heb er iets aan ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan.
@Tanishaaaa: succes bij de dokter. Hopelijk is het niets bijzonders..

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding