Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Werden de mensen waarvan hun leeftijd in de Bijbel vermeld staat echt zo oud?

Of hadden ze toen misschien een andere telling van de jaren?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je geeft in der daad zelf al het goede antwoord. Je weet niet hoe ze de jaren toen telden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Wel als je in de bijbel gelooft. Bewijzen zijn er niet naar mijn weten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze werden echt zo oud. Onvoorstelbaar. Daarna zijn mensen steeds minder oud geworden. Nu worden we weer ouder.
Waarom het vroeger zo was? Misschien de leefomstandigheden, het milieu?

Misschien wijsheid van God? De wereld moest na de schepping bevolkt worden. Hoe ouder mensen werden, hoe meer kinderen er geboren werden, hoe meer men zich vermenigvuldigde. Misschien had het die functie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja ik geloof in de bijbel en ja ze werden echt zo oud, als men ouder word word het voorhoofd groter dat blijft altijd groeien zijn veel skeletten gevonden die er zo uitzagen (waar ze nu volgens mij de oermens uithalen) maar die skeletten worden niet in de media gebracht omdat dat in botsing komt met de evolutietheorie, aan de hand van de leeftijden uit de bijbel van alle personen kan men ook uitrekenen hoe lang we op de aarde zijn. En dat geloof ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, het is waar wat er in de bijbel staat, maar je moet precies wat je wel en wat je niet letterlijk moet nemen... Die leeftijd is de ervaringsleeftijd, niet de aardse leeftijd...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, alles klopt helemaal

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt ook op internet kijken waarom de Bijbel ook zo UNIEK is bv.

En tevens geeft het antwoord op al onze 'levensvragen' iets waar we elders onduidelijke antwoorden kunnen verwachten.

Toegevoegd na 2 uur:
En daar komt de telling vandaan.
Dag en nacht
maand en jaar.
Daar is het nu juist allemaal begonnen.

Toegevoegd na 2 uur:
En die dag uit de Bijbel duurde net zo lang dan onze dag nu.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom zou je daaraan twijfelen? Sinterklaas is toch ook al 1730 jaar oud?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de mensen destijds ouder werden. In die tijd was er nog helemaal geen jaartelling die op enige wijze werd bijgehouden. Leeftijd werd geschat, werd doorverteld, werd overdreven, en na verloop van vele generaties leek het alsof mensen honderden jaren oud zijn geworden.
Dat is mijn gevoel hierbij.

Maar ik heb nog een andere lezing, die me ooit in een ver verleden is aangedragen: het ging helemaal niet om mensen, maar om gedachtengoed waar een naam aan gegeven werd alsof het een mens was. Een soort geloofsrichting... met allerlei aftakkingen en dergelijke (kinderen).
En dan kom je wel gemakkelijk tot honderden jaren aan levensduur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Zondag;

Wat er ook is nagerekend (door theologen of godsdiensthistorici waarschijnlijk), je moet een paar dingen niet vergeten; de bijbel is een boek vol verhalen uit overleveringen die ter inspirering zijn bedoeld en niet als chronologische geschiedschrijving. Bovendien werd er in die tijden nog geen burgerlijke stand bijgehouden zoals wij die nu kennen. Pas door de Romeinen is daar een beetje werk gemaakt, net als van een deugdelijke kalender en is de jaartelling betrouwbaar geworden. Ook waren er per land of streek vaak andere jaartellingen. Mensen waren ook lang niet zo goed geschoold als nu en er werden bij dit soort gegevens dus vaak rekenfouten gemaakt. Er zijn nu nog mensen die in bepaalde streken van Oost-Europa leven van wie de leeftijd niet met 100% zekerheid is vast te stellen bij gebrek aan betrouwbare gegevens, laat staan dat we dat van duizenden jaren geleden kunnen vaststellen over individuele figuren uit overleveringen. Die wetenschap zou voor mij overigens aan de waarde van de bijbel geen afbreuk doen maar ook niets toevoegen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals al gezegd is, ze werden inderdaad zo oud. Na de zondvloed zegt God: het is niet goed als de mens zo oud kan worden. Daarom wordt de mens nooit ouder dan 120 jaar (ongeveer)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het enige wat ik kan bedenken dat de telling toen nog niet zo zuiver was dan nu.!
Maar anderzijds waren de mensen toen in die tijd oergezond.
Dus voor beide is wat te zeggen.
Maar honderd jaar worden in die tijd lijkt me ook niet erg waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mensen voor de tijd van Noach werden volgens de BIJBEL veel ouden , ongeveer 10 x zo oud.
Daar is een verklaring voor die dat kan bevestigen.
Om de aarde heen zat een watergewelf, de atmosfeer bevatte een waterdamplaag (watergewelf), die het binnendringen van ioniserende deeltjes en UVB/C verhinderde.
De mensen en dieren werden dus aan minder muterende factoren blootgesteld, zodat kanker ed. mogelijk niet voorkwam en ook het telomerensysteem mogelijk anders/ niet werkte.
Juist bij celdeling hebben radioactieve stralen/UVB en UVC invloed op de chromosomen (crossing over).
Ik ben er niet persoonlijk bij geweest maar ook reptielen, die hun leven lang groeien werden in deze tijd heel groot, ze leefden dus heel lang om dat formaat te kunnen bereiken.
Als de biologische beinvloeding op de ene soort werkt is het redelijk aan te menen dat dat ook voor andere wezens/ soorten geldt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat m.i. hier aan de hand is, is het overdrijven van mondelinge verhalen. Noach werd in het echt misschien wel 100. Dat was in die tijd natuurlijk heel uitzonderlijk. Het doorvertellen van de ene generatie op de andere deed zijn al uitzonderlijk leeftijd overdrijven. 100 wordt 110 wordt 150 wordt 950... (Genesis 9:28-29)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
alle gelovige interpreteren de bijbel op hun eigen manier maar hoe weet je welke manier er bedoelt word.

ik zeg, hou je met jezelf bezig en get a life.
wie gaat er nou volgens een boek leven die vol met
onmogellijke en nooit bewezen dingen staat .
dat boek is 150 jaar na christus geschreven en telkens weer aangepast .
geloofswaardigheid van o,o.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor een (van de meeste) Christene:
Ja, die leeftijd klopt, net als alles wat er in de Bijbel staat.

Voor ieder ander:
Waarschijnlijk even grote onzin als al het andere wat er in de Bijbel staat.

De leeftijd van Jezus, of in ieder geval zijn geboortejaar, klopt wel met wat er in de Bijbel staat.
Ik heb ooit in een boek gelezen waarvan ik de naam noch schrijver niet meer weet, dat er 3 keer in het jaar 0 (of -0, ligt eraan hoe je het bekijkt) een planeet in ons zonnestelsel op scheen vanwege de stand in verhouding van de zon tot de aarde die de heldere ster moet verklaren waar de 3 wijzen achterna gingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing