Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen mensen met een van nature hard stemgeluid ook zachter leren praten?

Zonder geforceerd te gaan 'dempen' of fluisteren

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (6)

Jazeker is dat te leren. De eerste stap is dat ze zich ervan bewust worden dat ze een luide stem hebben. En vervolgens zich dat te herinneren wanneer ze iets gaan zeggen. En dan is het heel goed mogelijk om minder kracht aan de stem te geven.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
C+
Absoluut. Wie dat ontkent getuigt van onwil.

Het gebeurt eerder uit gewenning en gewoonte, die diepe stem, maar met genoeg oefening kan diegene wel zijn gedragspatroon veranderen.

Alleen extreme fysieke spraakstoornisgevallen daarbij gelaten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat iemand slecht hoort, daardoor gaan mensen soms ook hard praten.
Maar veranderen kan dan ook, door een gehoorapparaat bv.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
C+
Wat grappig dat alle antwoorden hier minduimpjes krijgen... :-P

Je vraagt naar mensen met een >>van nature hard stemgeluid<<, maar ik vraag me af of dat "van nature" wel kan. Hoe je praat is redelijk aangeleerd, omdat niet genetisch kan worden bepaald dat iemand hard of zacht praat.

Eén mogelijkheid, die hierboven ook is genoemd, is dat de spreker slechthorend is en daardoor harder praat, omdat hij zichzelf normaal hoort. Ikzelf heb hier last van: ik heb al zo lang ik me kan herinneren tinnitus, wat betekent dat ik een constante ruis hoor. Mijn vriendin zegt dat ik met geen mogelijkheid zacht kan praten (wat ik overdreven vind... :-P).

Zacht leren praten is zeker mogelijk, zoals je ook hard kunt leren praten. Een logopedist kan je ongetwijfeld leren hoe het komt dat je hard praat (als het over jezelf gaat tenminste?) en hoe je zacht moet praten. Als je daarvoor een "behandeling" wilt, zou ik er van tevoren wel eerst goed naar informeren!

Groetjes, hopelijk heb je er iets aan.
~Amfi
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mens is heel goed om dingen aan te leren. Dat doen we immers al vanaf onze kindzijn.
Dus ook om zachter te leren praten. Maar het zal niet eenvoudig zijn, omdat je ook iemand karakter zult gaan aanpassen en de manier waarop iemand in het leven staat, namelijk: standvastig, rechtop, duidelijk, overheersend.
Eigenschappen die nodig heeft gehad of nog steeds nodig heeft.

---

Maar ik vraag me af waarom deze vraag gesteld wordt. Omdat je er last van hebt, of omdat je zelf een kind hebt die zo hard praat.
Als je er zelf last van hebt, dan is het niet gepast om een ander dan te laten veranderen. Jij hebt er immers last van, die ander is alleen maar wie hij altijd is.
Het is en blijft toch een probleem die zelf in je zit en die je zelf in jezelf kunt gaan oplossen.

Om mezelf als voorbeeld te nemen, heb ik ook altijd 'last' van mensen die hard praten. Toch beschouw ik dit een probleem van mezelf, want ik heb geleerd (van mijn moeder) om altijd zachtjes te zijn. Ook wanneer ik emotioneel vast zat en het eruit wilde gooien.
Deze 'pijn' en verdriet zou heel goed de oorzaak kunnen zijn, waarom ik niet goed tegen een ander kan aankijken die wel luid kan zijn en duidelijk zijn mening kan vertonen.
Mijn moeder was ook erg overheersend, en ook dat zie ik wel terug bij een harde prater. Welke ook wat pijn heeft gegeven en die ander me dit doet herinneren.

En eerlijk gezegd, heb ik minder last van 'harde praters', doordat ik met mijn eigen emotionele last ben gaan werken.
Een ander kan en mag ik immers niet veranderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
hallo gdanonym
Ik ben zelf zo'n persoon met nogal een harde stem, en vind dit zelf heel vervelend. als ik bijvoorbeeld meetings doe weet ik dat ik hard praat en zou daar graag aan iets willen doen.
Dit is zeker iets wat van huis uit is meegkomen, mijn moeder had dit ook, en zoals je uitlegt had dat iets emotioneels, maar ik heb het overgenomen , niet goed. Wat kan ik hier aan doen? bij logopediste gaat? bedankt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erg mooi om te lezen. Ik merk ook dat ik mensen veel meer in hun waarde kan laten als ik eerst even stil sta bij de vraag waarom ik er last van heb. Bijna altijd is het terug te voeren naar iets van onvrijheid van mijzelf.
Het kan zijn dat de logopedist je net zo veel kan vertellen als dat je hier leert. Het is echter zeker de moeite waard, omdat de logopedist, als het goed is, kijkt naar alle omliggend factoren. Een grote kans dat het enkel psychisch is op te lossen: werd er niet naar je geluisterd als kind? Werd je alleen gerespecteerd als je je krachtig kon uitdrukken? Emotionele stress die zich uit in vocale frustratie en boosheid?
Het kan echter ook komen doordat je niet goed verstaanbaar articuleert. Een accent, of broddelen kan ervoor zorgen dat de spreker gewend raakt aan een harder volume om beter verstaanbaar te zijn. Deze zijn respectievelijk trouwens sociaal en genetisch erfelijk en kunnen dus normaal worden gevonden binnen de familie.

Een voorbeeld van broddelen vind je in de video. Hier kan je zien dat ze heel snel praat, woorden afraffelt, chaotisch denkt en daardoor veel meer woorden nodig heeft om een verhaal te vertellen. Bij een langer verhaal moet je de aandacht van mensen vasthouden, en vaak is dat het makkelijkst door harder te gaan praten. Deze dame houdt er dan, zoals je hoort, ook chronische heesheid aan over, en gezien ze een sportopleiding volgt, is te verwachten dat er binnen het decennium een bezoek aan de KNO-arts en logopedist nodig is i.v.m. stembandknobbels.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image