Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat ik tijdens zitten in bijv. de bioscoop pijn heb aan mijn knieen? Terwijl als ik een pot voetbal nergens last van heb.

Pijn met opstaan.
Alles in me knie zit vast.
Ben pas 25 jaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (4)

Mischien komt het omdat je spieren die aan je knieschijf zitten zich bij het zitten niet voldoende kunnen rekken of ze zijn te veel belast
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt helemaal, ik ben dit jaar 2 weken op scoutingkamp geweest en ik had elke ochtend last van mijn knieen, puur omdat ik er de hele dag op loop, terwijl ik normaal in de schoolbanken of thuis achter de pc zit!
In de bioscoop zit je, langere tijd achter elkaar. Is het een spannende film waar je naar kijkt, dan zit je waarschijnlijk niet erg relaxt. En de rijen stoelen staan vrij dicht op elkaar, zodat het vrijwel onmogelijk is om je benen een andere positie te geven.
Bij voetballen sta en ren je. Je bent voortdurend in beweging. Er kan niets vast gaan zitten.
Logisch dus dat je in de bioscoop last kunt krijgen van je knieën.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus eigenlijk is naar de bioscoop gaan slechter voor je knieen dan een wedstrijd spelen :).
Amadea
12 jaar geleden
Dat kan je niet over het algemeen stellen. De leeftijd maakt veel uit. Voor een zestigplusser met een versleten knie is het wél beter om naar de bioscoop te gaan!
Er bestaat zelfs een fenomeen dat "bioscoopknieën", of ook wel: "theaterknieën" genoemd wordt.

Ik ben benieuwd of jij een vrouw bent, die hebben hier namelijk een grotere kans op. Het gaat dan om een irritatie van het kraakbeen achter de knieschijf, dat geeft typische zeurende pijn achter de knieschijf, pseudoslotklachten, en pijn bij lang zitten met gebogen knieën, bij vooral trap áf lopen, bij opstaan na een tijdje zitten, en bij fietsen in een zware versnelling.

Zo'n irritatie kan meer oorzaken hebben, bij vrouwen worden in de puberteit de heupen breder, en daarmee verandert de belasting op de knieschijf, doordat de hoek van de knie ten opzichte van heup en voet verandert. Dit is niet ernstig, en gaat eigenlijk altijd weer vanzelf over, maar kan wel soms echt langdurig heel vervelende klachten geven. Maar zo'n irritatie kan ook komen door overbelasting, door een verkeerde balans in je spieren (bijv. de spieren aan de binnenkant van je knieschijf veel sterker dan aan de buitenkant, of andersom) of door andere problemen in de knie die invloed hebben op het kraakbeen of de stand van de knieschijf.

En uiteraard kan het ook hele andere oorzaken hebben. Op latere leeftijd zou je zeggen dat het ook past bij het beeld van slijtage: dat geeft soms meer klachten in rust dan tijdens belasting, en pijn wanneer je na rust opnieuw in beweging komt. Daar hoort dan ook ochtendstijfheid bij, dus stijfheid en pijn het eerste half uur of uur na het opstaan. In mindere mate kan zo'n kraakbeenprobleem (dat noemen we dan het patellofemoraal pijnsyndroom, of ook wel retropatellaire chondropathie) ook dat soort klachten geven. Maar bij overbelast of geïrriteerd en dus ook versleten kraakbeen past het plaatje van pijn in rust en niet - of veel minder - bij beweging. Beweging 'smeert' namelijk het gewricht, en kraakbeen heeft dat hard nodig. De synoviale vloeistof (gewrichtsvloeistof) wordt door beweging meer aangemaakt, en dat voedt als het ware het kraakbeen. Al te zware belasting kan dan wel weer het probleem erger maken, en soms gebeurt het dat na verloop van tijd ook meer pijn ontstaat tijdens het bewegen.

Als je er alleen af en toe last van hebt hoef je er niet per se iets mee te doen, maar als je veel last hebt of als je klachten erger worden, ga dan naar je huisarts of rechtstreeks naar een fysiotherapeut. Die kan je helpen met oefeningen en adviezen om de klachten te verminderen, afhankelijk natuurlijk van wat bij jou de precieze oorzaak is van jouw klacht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik had het ook, en ook als ik al een kwartiertje moest autorijden, na een scan bleek ik een rafeltje aan mijn meniscus te hebben, maar nu ik ben geopereerd is het helaas nog niet helemaal weg.
met name in de winter heb ik nog regelmatig last.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing