Hoe kan ik zo goed mogelijk afspraken maken met mijn omgeving voor hulp na mijn operatie?
Ik word binnenkort geopereerd. Het wordt een zware operatie.
Nadien heb ik een maand ziekenverlof. Ik wil dit zo goed mogelijk voorbereiden.
Wat ik graag zou hebben is dat ik in de eerste weken niet alleen ben.
Maar daar gaan we dan : mijn dochter heeft dan net een nieuwe baan en wil ook in die periode een huis zoeken, de vriendin van mijn dochter (die ik ook goed ken natuurlijk) heeft een kindje en kan ook niet altijd uiteraard en mijn vriend woont in een andere stad waar hij vogels, vissen en familie moet verzorgen. Vrienden zijn wel bereid om iets te doen, maar die hebben ook hun eigen gezin dus die kunnen moeilijk 's nachts in mijn huis blijven slapen bv.
Dus ik wil zo weinig mogelijk tot last zijn maar aan de andere kant weet ik uit ervaring dat ik de eerste weken niet veel zal kunnen doen. Poetshulp werd gevraagd, maaltijden zal ook wel lukken om te laten brengen, verpleging aan huis idem dito. en ik zal zeker ook genoeg bezoek krijgen.
Maar ik heb ook nood aan andere steun, mensen die er even voor me zijn. Ik ken mezelf en weet dat ik de eerste weken wat bang zal zijn, en niet graag alleen ben. Vooral niet 's avonds en 's nachts, als het moeilijker is om een dokter te bereiken.
Hoe organiseer ik het best (op praktisch vlak bedoel ik) dat ik steun krijg en toch niet teveel op anderen "leun"?
Toegevoegd na 2 dagen:
bedankt iedereen, ik kan onmogelijk een "beste antwoord" kiezen uit drie evenwaardige antwoorden...
het enige wat je nog kunt doen, lijkt mij is eerst 2 weken bij iemand logeren (de eerste weken) volledig verzorgd, en daarna 2 weken in je eigen huis, met 's avonds iemand die minimaal blijft slapen, maar dat je je zelf overdag kunt bedruipen.
dat is, misschien, het best haalbare.
het beste voor jou zou zijn: een maand logeren bij degene die jou het beste kan helpen/verzorgen en wij weten niet wie dat is, met de kanttekening dat je dochter inderdaad minimaal de weekenden voor haar rekening zou moeten nemen en bij jou thuis zou moeten komen helpen. dat lijkt ook mij vrij logisch. de vraag is
[a] wil je wel 2 weken bij je vriend logeren?
is het niet beter om bij iemand anders te zijn die niet werkt, en er dus zo goed als fulltime kan zijn ?
[b] is er iemand anders die minstens 1 week, maar bij voorkeur 2 aaneengesloten weken, voor je zou kunnen zorgen, in haar/zijn huis?
[c] heb je bedacht (plan c dus) als het niet lukt wat je wilt ? of wat je dan nog kan doen ? er bestaan hangers met nood/alarmknoppen erop, die je om je hals hebt hangen, misschien dat dát in ieder geval op tijd aangevraagd kan worden, voor het geval dat.
ik ben absoluut niet negatief, maar wel voorzichtig, vandaar. ik hoop voor je dat er een goede oplossing komt, en wens je sterkte.
misschien is er zo toch iets te organiseren ?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.